Moab egy álmos-poros amerikai kisváros a semmi közepén, pár ezer lakossal, amiről senki sem hallott volna, ha nem szerveznének ott évről évre több tízezer, százezer embert megmozgató autós rendezvényt. Ez persze így nem teljesen igaz. Moab minimális állandó lakosszáma mellett egész évben jelentős turistaforgalmat bonyolít a közeli természeti parkok révén. Az itteni sziklaképződmények a terepjárósok közkedvelt célpontjai, nem csoda, hogy a Jeep 1966 óta itt rendezi meg éves dzsemboriját. Ilyenkor szokás szerint nem csak a résztvevők, hanem a szervező gyár is hoz magával néhány átépítést – némelyik különleges, mások inkább csak a piaci kínálatot erősítik (értelemszerűen ezek az unalmasabbak.) Idén hét autót visz ki a sziklákra a Jeep, ebből hat új, egy pedig egy 56 éves veterán. Lássuk a részleteket.
Jeep Shortcut
66 centivel megrövidített karosszéria, funkcionális minimalizmus, és imádnivaló piros fényezés: a márka gyökereiig visszanyúló koncepció szinten minden elemében megváltozott az alapját képező Wranglerhez képest. A futóművet 5 centivel emelték meg, a Shortcut utasterében régi stílusú, fejtámla nélküli ülések és golyóban végződő váltókar (ami azonban nem kézi, hanem ötös automata váltót vezérel) idézi a hőskort.Jeep Comanche
Mostanában egyre inkább foglalkoztatja a márka tulajdonosait és ügyfeleit a pick-up gondolata. A kilencvenes évekig volt is ilyenje a márkának, azt hívták Comanche-nak. A koncepcionális utód nem a Cherokee, hanem a Renegade alapjaira épül, és akkor is izgalmas volna, ha fémtetejét nem vágták volna le, és helyettesítették volna lenyitható ponyvával. A tengelytávot 15 centivel meghosszabbították, így kényelmesebben elfért a másfél méteres plató.
Jeep Crew Chief 715
A négyajtós Wrangler Unlimited emelt hasmagasságot és prominens, múltidéző orrkialakítást kapott. A márka katonai gyökerei előtt tisztelegve óriási, ballonos abroncsokon gördül a jármű, a fedélzeten beépített kompresszor szolgál a saját vagy mások gumijának a felfúvására. A másfél méteres plató megerősíti a Comanche tanulmány üzenetét. Az utastérben katonai stílusú kapcsolók, valamint egy csupasz csavarokkal rögzített, gigantikus hajóiránytű bizonytalanítja el a közönséget.
Jeep Renegade Commander
Nem lehet mindenki hős meg veterán: a Renegade-en alapuló Commader ötcentis emelést, túlméretes terepabroncsokat kapott, fenéklemez-védelmet és matricákat, meg spéci fényezést és tuningpedálokat, de attól még nem egy álomjárgány, nem úgy mint a…
Jeep Trailcat
A Jeep Trailcat a lehető legértelmetlenebb, és ezért legkívánatosabb Wrangler. Orrában a Chrysler Hellcat modelljeinek 6.2 V8-as, kompresszoros blokkja hörög, a 707 lóerős blokk nyomatéka kézi váltón keresztül jut el a négy kerékre. A nagyobb motor persze alaphelyzetben nem fért volna bele a Wranglerbe, ezért a mérnökök 30 centit beletoldottak a tengelytávba, míg a szélvédő 5 centivel alacsonyabb. Az utastérben a Dodge Viper szénszálas vázú sportülései határozzák meg a környezetet.
Jeep Trailstorm
Terepszínű fóliázás, óriási abroncsok, ötcentis emelés: ez a Wrangler vadászexpedíciókra készült. A gyors ki- és beszállást segítik a feles méretű ajtók, és akár a sikeres vadászat, akár a mocsárban gázolás után kell kitakarítanunk, kapóra jön a víz- és kopásálló belső borítás, amelyet a pick-upok platóbélése ihletett. A vászontető nyilvánvalóan kényszermegoldás.
Jeep FC 150
A végére hagytuk a legérdekesebb példányt, aminek viszont semmi köze a jelenlegi, Fiat-érdekeltségű Jeephez, tekintve hogy 1960-ban készült. Az FC 150 csúnyácska volt, viszont kis helyen remek helykihasználást biztosított, és pazarul manőverezett. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy csak a felépítmény eredeti: alatta egy 2005-ös Wrangler alváz nyugszik, komoly terep-igénybevételre felkészítve. Az időutazás az utastérben folytatódik: műbőr ülések, korabeli stílusú tetőkárpit, valamint CB rádió kapott itt helyet. A négyliteres, sorhatos motorhoz háromfokozatú automata váltó csatlakozik.