Országos Rali-bajnokság 2016
2016.04.01-03 Eger Rallye 2016.04.29-30 Miskolc Rallye 2016.05.20-22 Iseum Rallye (Szombathely) 2016.06.17-19 Veszprém Rallye . 2016.07.22-24 Székesfehérvár Rallye 2016.08.13-14 Baranya Kupa (Komló) 2016.09.09-11 Kassa Rallye 2016.09.17-18 Salgó Rallye (Salgótarján) 2016.10.07-09 Mecsek Rallye (Pécs). 2016.10.28-30 Ózd Rallye
Herczig Norbert „a bajnokcsapaton ne változtass” elvet követi az idei szezonban és az biztosra vehető vele kapcsolatban, hogy nem akar ismét éveket várni a következő bajnoki címre. „Nincs változás a csapatban, ugyan úgy Igorral megyünk tovább, Baranyai Laci marad a csapatvezetőnk, és ugyan úgy a BRR biztosítja majd a technikát. A bajnoki cím kötelez, de úgy gondolom, hogy ennyi idősen, ilyen tapasztalattal ez nem szabad, hogy plusznyomást jelentsen számunkra. A támogatók terén lesz egy változás, egy viszonylag nagyobb bejelentésre készülünk: Az Auto, Motor & Tuning Shown fogjuk leleplezni az új támogatókat és az R5-ös Fabia új dizájnját. Az Eger-ralit megelőző napokban lesz egy privát tesztünk, ahol jelentős mennyiséget tudunk majd megtenni az autóval. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert az év első aszfaltos és majd az első murvás futama előtt is többet tudunk majd menni a Skodával, mint normál esetben. Mindegyik versenyen fogunk tudni tesztelni, de most az Eger-rali előtt, a fél év kihagyás okán több időt töltünk majd az autóban, hogy minél jobban vissza tudjunk rázódni, így az akklimatizálódással nem lesz probléma. Hallom a berkeken belül, hogy ki, milyen autóval fog indulni, úgyhogy komoly csatára számítok. Úgy gondolom, hogy ismét lesz 4-5 olyan páros, aki bele tud majd szólni az elsőség dolgába és ez a jó, mert ez adja meg a rali sava-borsát, ráadásul nagyon sokat hoz a nézőknek is pálya szélén.” Janika ( Ifj. Tóth János) navigátora Szőke Tamás sejtelmesen nyilatkozott az autó idei színeiről, de az biztos, hogy ott lesznek Egerben a Dobó téren felállított rajtdobogón. „A dizájnról elöljáróban csak annyit, hogy valamilyen szinten egy gyári, Peugeot Sportos kreatívval fogunk előrukkolni. A felállás marad ugyanaz, mint tavaly: Peugeot 208 R5 T16-os versenyautóval fogunk versenyezni, és a TRT fogja szervizelni. Nagyon meg voltunk elégedve a csapat munkájával, azt kell, hogy mondjam, hibátlan volt az autó, soha egyetlen egy műszaki gondunk, problémánk nem volt. Hasonlóképpen, mint tavaly, Pirelli gumiabroncsokkal fogunk versenyezni, velük is borzasztóan meg voltunk elégedve. Idén új fejlesztéseket hoznak, amit már nagyon várunk. Nagy, 100 km-es teszttel készülünk majd Eger előtt – a Peugeot Hungária biztosította ezt a lehetőséget nekünk. A beállítások kapcsán külföldről is érkezik segítség, de erről sem szeretnék sok mindent elárulni, had maradjon még egy picit titokban. Annyit azért elmondhatok, hogy egy neves versenyző érkezik majd Magyarországra, aki ezt a Peugeot 208-ast fejlesztette. Azt azért tudni kell, hogy a Škoda miatt minden gyártó változtatott az autóin, a Ford kihozott egy új EVO verziót és franciák is, a Peugeot, és a Citroen is adott ki új alkatrészeket az autóihoz. Ezeknek a fejlesztésében közreműködött egy csapat és ők érkeznek majd Magyarországra, ők fognak nekünk segíteni minden formában. Lehet, hogy érkezik a Pirellitől is egy nagyon komoly gumi szakértő, aki ebben a Peugeot, Citroen fejlesztésben benne volt. Ez a teszt a verseny hetében fog megtörténni, dióhéjban ennyi.” Adódik a kérdés, hogy a hétszeres bajnok navigátora a tavalyi bronzérem után mit vár az idei szezontól? „Nyílván, szeretnénk fejlődni és tavalyhoz képest még több kilométert megtenni. 2016-ban eggyel több a verseny, és a 8 futamból csak 6-ot fognak értékelni, úgyhogy borzasztó nagy taktikai csatára számítok. Úgy tudom, hogy a top versenyzők szinte mind R5-ös autóval versenyeznek majd, ráadásul már csak két gumigyártó abroncsai közül lehet majd választani, ez pedig előrevetíti azt, hogy még komolyabb lesz a verseny. Szinte minden kanyarért, minden tized, század másodpercért meg kell küzdeni ahhoz, hogy legalább olyan sikereket tudjunk elérni, mint tavaly. 2015-ben megjártuk a mennyet és voltunk a pokolban, de ez egy ilyen sport. Én bízom benne, hogy idén sikeresebbek leszünk, mint tavaly, de bármi megtörténhet.” 2016-ban, Hadik András és Kertész Krisztián életében a Magyar Bajnokság élvez prioritást, de könnyen lehet, hogy akár csak az elmúlt években, úgy idén is rajthoz áll néhány külföldi futamon. A miskolci pilóta idén két R5-ös Fiestát versenyeztet, a második autót Bodolai László terelgeti majd a magyar pályákon. „Az a döntés született, hogy Magyarországon versenyzünk 2016-ban. Az Eger Rallye és a Kassa Rally közös futam a szlovák bajnoksággal, ezért ott benevezünk mind a két sorozatban, aztán pedig meglátjuk. Nincs kizárva, hogy esetleg kilátogatunk Szlovákiába egy-két versenyre, de Forddal fogunk versenyezni és itthon, ez 100 százalék! A tavalyi évünk ráment az új autó beállítására, illetve arra, hogy kitapasztaljunk egy-két dolgot. Volt, amikor én hibáztam, volt, amikor az autó állt meg, ezért sikerült a tavalyi évünk elég gyengére. Ennek ellenére nem vagyunk szomorúak, mert az autó most már jó és év végére aszfalton eljutottunk egy olyan szintre, hogy tudtunk vele gyorsan közlekedni. Elég, ha a Mecsek-ralira gondolunk, ahol igazán mostoha körülmények között jó időket tudtunk autózni. Ezért idén már egy magasabb lépcsőfokról fogjuk elkezdeni az évet, mint tettük azt tavaly. Ami egy kis problémát jelent, hogy eddig csak Michelin gumival mentem és azzal most hála Istennek nem lehet versenyezni, úgyhogy egy nagy feladat lesz kiválasztani a két lehetőség közül, hogy melyikkel is autózzak idén. Ezért csinálunk egy nagyobb tesztet, ami a gumiról fog szólni. Ki akarom próbálni a Pirellit és a Hankook-ot is és utána még valószínűleg elindulunk egy tesztversenyen is, de pontosan még nem tudom, hogy hol, és melyiken.” Botka Dávid az ERC királykategóriája mellett idén teljes szezont fut a Magyar Bajnokságban is. Az EB-n egy Citroen DS3 R5-tel és Szeles Péterrel, míg az OB-n a már jól megszokott R4-es Mitsubishi Lancerrel és Bazsó Attilával láthatjuk majd a 2015-ös N csoportos Európa bajnokot. Kovács Antal és Istovics Gergő R5-ös Fiestája is új ruhát kapott az idei évre. A kaposvári kettős a hétvégén Horvátországban versenyzett kiváló eredménnyel, majd az orfűi Teszt Rallye következik számukra az egri nyitóverseny előtt. A fordos duó célja egyértelmű: a tavalyi tanuló év után előre lépnének abszolútban, a legjobb ötöt célozzák meg az idei szezonban. Ollé Sasa körül semmi jelentős változás nem történt, már ami a 2016-os esztendőt illeti. Az autó és a navigátor változatlan, most már csak egy kis szerencsére lenne szüksége az egyszeres futamgyőztesnek. „A 2015-ös évet, azt csapnivalónak mondanám, mert semmi sem jött össze abból, amit elterveztünk. Volt ebben saját hiba is, mert túl gyorsak voltunk. Igazából bennem van a bukás lehetősége, mert feszegetem a húrokat, és néha nem tudom, hogy mi az elég. A Ford rendben volt, csak sajnos volt a technikai bizottsággal egy vitánk az autó hengerűrtartalmának mérésével kapcsolatban, ami úgy néz ki, hogy év végére megoldódott, mert megvették azt a műszert, amivel a motor mérhető. Úgy gondolom, hogy innentől ez már nem lesz téma, viszont az autó bármelyik pillanatban egy óra hossza után megmérhető és ezzel talán végleg le is zárult ez a nagy vita. A Mecsek-ralin már ellenőriztek minket, meg van a műszer, úgyhogy ezzel már többet nem akarok foglalkozni. Pont emiatt a Horvátországra tettük volna a voksunkat, de nem tudtunk megegyezni a támogatói háttérrel, hogy a Horvát Bajnokságban induljunk, és emellett elrajtoljunk egy-egy magyar futamon. Ezt meg kellett fordítanunk, így a Magyar Bajnokságnak leszünk állandó résztvevői és egyszer-egyszer ellátogatunk déli szomszédjainkhoz is. Tévedés ne essék, én szeretek itthon versenyezni, főleg most, hogy egy nagyon erős bajnokság elé nézünk, hisz 10-15 autó lesz a saját kategóriánkban, amire már tényleg azt lehet mondani, hogy a rali fénykorát idézi. Maradunk az S-2000-es Fiestánál, ami szerintem egy ütőképes kocsi és én még mindig nem tudom teljesen kiautózni. A célunk: benne lenni az első ötben, vagy a dobogón végezni. A navigátor természetesen Tóth Zsolt marad, maximálisan meg vagyok elégedve vele és sok dolgot hozzátesz a versenyzésünkhöz. Hogyha 2015 év elején azt tudtam mondani, hogy minden megvan egy adott bajnokság eredményes befejezéséhez, akkor 2016-ban is csak ezt tudom mondani, bár most már csínján bánok ezzel, mert a tavalyi év nagyon rosszul sikerült. Úgy állunk oda a bajnokság elején Egerbe, hogy van egy autónk, ami teljesen fel van újítva, mi is fel leszünk készülve, mert lesz előtte egy tesztversenyünk, amit Cereden, vagy Orfűn fogunk abszolválni.” A holtszezon legnagyobb durranását egyértelműen Bútor Róbert szolgáltatta azzal, hogy visszaül egy elsőkerék meghajtású francia aszfaltszaggatóba. A közönség kedvenc továbbra is csak kedvtelésből versenyez, nem a bajnoki pontokra hajt, hanem önmagát és a szurkolókat akarja szórakoztatni. „Az idei év számomra ugyanolyan lesz, mint amilyen a tavalyi volt: hobbistaként indulok a Magyar Rallye Bajnokság P csoportjában. Sikerült beszereznem egy Peugeot 306 Maxi-t, ami egy óriási dolog számomra, hisz ez egy húsz éves technika, de a húsz évvel ezelőtti csúcstechnika a kétkerék hajtású kategóriában. Egy ilyen autóval rajthoz állni, azt gondolom, hogy nagyon érdekes és izgalmas feladat. A kocsi 300 lóerős, elsőkerekes és hatalmas feelinget fog nekem adni ebben biztos vagyok. A régmúltat és a csúcs időszakomat ( Bútor 8-szor nyert bajnokságot elsőkerék-hajtású autóval, 4x F2, 4x S1600) fogja feleleveníteni és bízom benne, hogy a nézőkben is ezt a hatást fogja kiváltani. Nagy lendülettel készülök az első futamra és remélem, hogy végig is tudom csinálni. Idén csak aszfalton fogok menni a Peugeot-val, jó esetben három versenyen, de lehet, hogy csak kettő sikeredik. Az első terv az Eger, Miskolc és Pécs, majd meglátjuk. Miskolc aránylag közel van Egerhez és nem biztos, hogy lesz erre időm meg energiám és attól is függ, hogy az autó hogy fog üzemelni. Az Eger-rali lesz az első bevetése, tehát abszolút kíváncsi vagyok rá, hogy egyáltalán tudjuk-e üzemeltetni. A murvára nem viszem rá, az teljesen kizárt, de meg van még a Mitsubishi, ezért titkon tervezem, hogy Veszprémben induljak, de az nem élvez prioritást. A fő cél az, hogy három aszfaltversenyen tudjak menni a Peugeot-val és ha minden összeáll, akkor remélem, hogy belefér Veszprém is. Az autó öreg, viszont fel van újítva, és én azt gondolom, hogy nagyon brutális lesz. A Maxi 9000-en megy és ordít, mint az állat. Rengeteg videót megnéztem, úgyhogy rákészültem. Úgy gondolom, hogy fogok tudni vele hasonlóan menni, mint anno a vb-sztárok. Persze nem mondom, hogy ugyanúgy, mert nekik ez volt az életük, de megpróbálok nagyon kemény lenni. Szeretném visszalátni azt az egri videókból, hogy brutál fékutakat veszek, hatalmas kanyarsebességekkel és azt gondolom, hogy ezt meg kell tudni csinálni. 80 km-es tesztünk lesz az Eger-rali előtt, ott be fogom gyakorolni, hogy tényleg tudjam minden rezdülését, minden mozzanatát és teljesen úgy készülök, hogy kőkeményen fogok menni Egerben. Nem szeretnék lazsálni, nem fogom kímélni a motort sem. 9700-nál fogok váltani, az biztos!” Az 5. géposztály 2015-ös bajnoka, Klausz Kristóf végleg búcsút intett az R3-as Renault Clionak, az idei évtől csak az R2-es Peugeot 208-sal versenyez majd. A még mindig szemtelenül fiatal, 19 éves pilóta Kumrovecben kezdte az idényt, majd a horvátországi nyitófutamot követően jöhet az osztrák és a magyar bajnokság! Borbás Szabolcs kategóriát cserélt Klausszal. A 6. géposztály tavalyi legjobbja feljebb lépett eggyel, hisz eladta az R2-es Ford Fiestát és vásárolt helyette egy Citroen DS3 R3-at. Az új autó dizájnja meglehetősen mutatósra sikerült, a sásdi pilóta pedig bízik benne, hogy nem csak szép, de gyors is lesz az új technika. Szöveg: Vörös Gergely Fotó: Szabó-Jilek Ádám, Rallye 2016 Évkönyv