Harmincegy középkategóriás autóból csupán egy: a Toyota Prius ütötte meg a mércét az USA közlekedésbiztonsági intézete, az IIHS által szervezett fényszóróteszten. Az Amerikában most először elvégzett vizsgálaton meglehetősen lesújtó eredmények születtek: tizenegy autó szerzett elfogadható, kilenc pedig elégséges minősítést, míg tíz autó – köztük nem egy prémiumgyártmány – gyakorlatilag megbukott a teszten. A típusokat az azokhoz elérhető összes világítástechnológiával vizsgálták, tehát amelyiket lepontozták, ott a legdrágább opció sem teljesíti a minimális követelményeket. Mindez annál is szomorúbb, mert az IIHS nem holmi bonyolult high-tech méricskélést végzett: arra voltak kíváncsiak, hogy a lámpák képesek-e nagy területet vakításmentesen megvilágítani. https://www.youtube.com/watch?v=3Sp7nvuOxtY Ehhez sötétedés után egy kötött tesztpályán hajtottak végig, tompított és távolsági világítással, miközben egy elektronikus szenzorcsomag ötféle helyzetben vizsgálta a beeső fény mennyiségét: egyenes vonalú haladás, éles bal-/jobbkanyar, valamint szűkülő bal-/jobbkanyar. Minden esetben megnézték, hogy a tompított világítás elvakítja-e a szemből érkezőt. Ha egy lámpa nagyon vakít, akkor sem kaphatott elégségesnél jobb pontot, ha amúgy remek látási viszonyokat teremtett. Az eredményeket súlyozták: többet értek a tompított fényszóróval, illetve egyenes úton mért értékek, hiszen az autók többnyire ilyen forgalmi helyzetben közlekednek. Pluszpontot értek az automatikus távfényvezérlő rendszerek, feltéve, hogy rendesen, vakításmentesen működtek.

IIHS fényszóróteszt

A táblázat minden típus esetében az elérhető legjobb világítástechnikát jelzi

A 31 típusnál a különböző lámpaopciók miatt összesen 82 különböző konfigurációt teszteltek, ebből egyetlenegy, a Prius V buszlimuzin távfényvezérléses LED-világítása kapott jó minősítést. Összehasonlításként: ott, ahol a Prius sofőrje 70 mérföld/órával haladva is időben képes észlelni az út szélén megjelenő akadályt, a leggyengébb (BMW 3 halogénopció) feleekkora tempóval sem biztos, hogy el tudja kerülni az ütközést. A BMW esetében a kanyarkövető LED-lámpa fejlődést hozott, de a teljesítmény nem technológiafüggő: a Honda Accord például szimpla halogén fényszórókkal is egészen elfogadható eredményt ért el.