„Speciális szállítójárműre emelik a hűvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját a MÁV fõvárosi, Dózsa György úti javítóműhelyében, 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, daruval emelik a szintén felújított forgózsámolyokra a gyermekvasút hűvösvölgyi végállomásán” – adta hírül az MTI.

Budapest, 2016. április 6. Speciális szállítójármûre emelik a hûvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját a MÁV fõvárosi XIV. kerületi Dózsa György úti javítómûhelyében 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, daruval emelik a szintén felújított forgózsámolyokra a gyermekvasút hûvösvölgyi végállomásán. MTI Fotó: Lakatos Péter

MTI Fotó: Lakatos Péter

Budapest, 2016. április 6. A hûvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját szállító speciális jármû kanyarodik ki a MÁV fõvárosi XIV. kerületi Dózsa György úti javítómûhelyébõl 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, daruval emelik a szintén felújított forgózsámolyokra a gyermekvasút hûvösvölgyi végállomásán. MTI Fotó: Lakatos Péter

MTI Fotó: Lakatos Péter

Hogyan működik a gyermekvasút?

Azok a gyerekek, akiknek tanulmányi átlaga megfelelő (jelenleg legalább 4,0), valamint szülei és iskolája beleegyezik a szolgálatok miatti iskolai hiányzásokba is és az orvosi alkalmassági vizsgálaton is megfelelnek, jelentkezhetnek a gyermekvasutas tanfolyamra. Itt forgalmi ismeretek, jelzési ismeretek, helyismeret, távközlő- és biztosítóberendezések, valamint kereskedelem tantárgyakat tanulnak. A tanfolyam pénteki és szombati alkalmakból áll: péntek délutánonként négy-négy elméleti órán vesznek részt, szombatonként pedig a nap egyik felében öt elméleti órán, a másikban gyakorlaton.

Ez az egyik állomás biztosítóberendezésének, helyiségeinek bemutatásából áll, ilyet Jánoshegy kivételével minden állomáson tartanak a tanfolyam ideje alatt. A tanfolyam helyismereti próbával (ahol Szépjuhászné állomástól Hűvösvölgy állomásig kell turistaútvonalakon eljutni a gyerekeknek) és tantárgyankénti tételhúzásos, szóbeli vizsgával zárul. A sikeresen vizsgázott gyerekek legalább öt alkalommal tanulószolgálatot látnak el, amely alatt egy idősebb gyermekvasutast osztanak be melléjük, és a felnőtt dolgozók is az átlagosnál többször ellenőrzik őket, de már itt is értékelik a szolgálat ellátását, és a magatartást is. A további szolgálatokban a gyerekek szinte teljesen önállóan, a szokásos iskolai kötöttségek nélkül tevékenykednek. Felelősségérzetüket növeli, hogy munkájuknak tétje van: gyakorlati – és nem csupán elméleti – feladatokat kell megoldaniuk, továbbá az a tény, hogy gyermekvasutasnak lenni saját korosztályuk és a felnőttek szemében egyaránt presztízzsel bír. A pálya 11,2 km hosszú, 235 m szintkülönbségű, egyvágányú, nem villamosított. Ezt a távot a szerelvények 20 km/h megengedett sebességgel 40-50 perc alatt teszik meg. A keskeny nyomközű (760 mm) kisvasút építése 1948. április 11-én kezdődött. Költségtakarékosság céljából három részletben készült el. Forrás: Wikipedia

Budapest, 2016. április 6. A hûvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját daruval emelik a kerekeire a gyermekvasút hûvösvölgyi végállomásán 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, a MÁV fõvárosi XIV. kerületi Dózsa György úti javítómûhelyében újították fel. MTI Fotó: Lakatos Péter

MTI Fotó: Lakatos Péter

Budapest, 2016. április 6. A hûvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját daruval emelik a kerekeire a gyermekvasút hûvösvölgyi végállomásán 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, a MÁV fõvárosi XIV. kerületi Dózsa György úti javítómûhelyében újították fel. MTI Fotó: Lakatos Péter

MTI Fotó: Lakatos Péter

Budapest, 2016. április 6. A hûvösvölgyi gyermekvasút felújított BAW sorozatú személykocsiját vontatják a gyermekvasút hûvösvölgyi végállomásán 2016. április 6-án. A 66 éves, 10 tonnás, 16 méter hosszú kocsit, amelyet a Ganz Gépgyárban 1950-ben készítettek, a MÁV fõvárosi XIV. kerületi Dózsa György úti javítómûhelyében újították fel. MTI Fotó: Lakatos Péter

MTI Fotó: Lakatos Péter