Csak 8 évnél fiatalabb autókat hozzanak be az országba, ezt szeretné elérni a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz). Szerintük a külföldről behozott használt autók esetében meg kellene követelni legalább az Euro 4-es, azaz a magyar szabályok szerint legalább 9-es környezetvédelmi osztályjelzést is. A két szervezet közös közleménye rámutat, hogy az új autók piaca 2013 és 2015 között 37 százalékkal bővült, ám ezzel párhuzamosan a külföldről behozott autók száma 74 százalékkal nőtt, az importból származó autók átlagéletkora pedig eléri a 11 évet. „Rontja az összképet, hogy a behozott használt autók 34 százaléka 11-15 éves, 25 százalékát pedig 16 évnél is régebben gyártották, ezek a modellek ma már korszerűtlenek” – mondta Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke a közlemény szerint. Míg 2013-ban 56 200 új autó talált gazdára, 2014-ben már 67 500-at adtak el a kereskedők, tavaly pedig 77 200-at. Eközben 2013-ban 70 700, 2014-ben 96 700, 2015-ben pedig 122 600 használt autót helyeztek forgalomba. 2015-ben összesen 550 ezer használt autó cserélt gazdát idehaza. A két szervezet szerint a használt autók importjának növekedése kedvezőtlen tendencia, hiszen az autók átlagéletkora magas, sok használt autó előélete sem „garantált”, számos autónál tekerik vissza az órát (ez a hazaiakra is igaz – a szerk.), ráadásul több használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is. Gablini Gábor, a Gémosz elnöke kiemelte: „Nagyon sok külföldről öreg autókat behozó kereskedő tűnik el egyik pillanatról a másikra, ráadásul a használtautó-import közel háromnegyedét ők intézik a Gémosz becslése szerint. Sok olyan autó kerül a magyar piacra, melyeket a nyugati országokban környezetvédelmi szempontok miatt már megsemmisítenének – tette hozzá.