Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (TISPOL) által végzett ellenőrzés helyszíneire körülbelül hatszázötven javaslat érkezett. A fővárosban és Győr-Moson-Sopron megyében több ötletet kaptak, mint ahány helyre kitelepülnek majd. Egy eszközt hat-hét helyen is bevetnek majd, az ellenőrzések helyszínét és időpontját pedig a rendőrség honlapján teszik közzé még szerdán. Ennek az a célja, hogy „senkit ne érjen meglepetés.” Az akcióban csak a sebességhatár betartását ellenőrzik az új mobil készülékekkel. Egész Európában ezen a napon szinte folyamatosan tartanak sebességmérő akciókat. Az akciót nem azért tartják, hogy mindenkit megbüntessenek, hanem hogy életeket mentsenek. Az ellenőrzés célja a sebességtúllépés veszélyességének tudatosítása, mert évek óta a gyorshajtás (persze főleg a relatív) a halálos balesetek legfőbb oka. Április 21-én reggel 6 órától 22-én reggel 6 óráig a rendelkezésre álló valamennyi – százhatvan – változtatható helyű komplex ellenőrzési pont használatban lesz.
Miért büntetnek?
Általában a rendőrség nem vett be komoly erőforrást a kisebb (15/20 km/óránál kisebb mértékű) sebességtúllépések visszaszorításába, vélhetően azért, mert az sok macerával jár. Az objektív felelősségi körön kívül eső gyorshajtások esetén a rendőröknek a helyszínen meg kellene állítaniuk a gyorshajtót, mert utólagos eljárás esetén, ha a saját vagy családtagja autóját vezette megúszhatja a bírságot, hiszen senki nem köteles önmagára vagy hozzátartozójára terhelő vallomást tenni, és egy ilyen válasszal nem is kell felfedni a gyorshajtó kilétét a rendőrségnek. Ám ha a gyorshajtás nagyobb mértékű, azaz az objektív felelősség határa alá eső ( 100 km/óra alatt a sebességtúllépés nagyobb, mint 15 km/óra, 100 felett pedig nagyobb mint 20 km/óra), akkor valaki fizetni fog. Ilyenkor az üzembentartó vagy megnevezi a sofőrt, aki a járművet vezette vagy fizet. A mostani akció során arra lehet számítani, hogy a rendőrség a helyszínen is megállítja a kisebb mértékű gyorshajtást elkövetőket, és természetesen nem csak a sebességtúllépést, hanem bármely KRESZ-szabály be nemtartását jutalmazzák.
Mennyi lehet a bírság?
A kisebb mértékű gyorshajtást elkövetők 5000-50000 forint bírságot kaphatnak, ennek mértékéről a rendőr a körülmények figyelembevételével dönt. Ha azonban az objektív felelősség hatálya alá esik a gyorshajtás, akkor 30 000 és 300 000 forint közötti összeget fizet a szabályszegő. Az alábbi táblázat megmutatja mekkora a büntetés, adott sebesség esetén. ( A táblázatban nem vettük figyelembe a kamerák 100 km/óra alatt 3 km/óra, 100 felett 3%-os hibahatárát, amit a gyorshajtó javára ír jóvá a rendőrség) Jelenleg Magyarországon hagyományos traffipaxot nem, már csak komplex közlekedési ellenőrzési pontot alkalmaznak, azaz egyszerűbb nevén szuper traffipaxot. A 134 helyszínen telepített 365, illetve 160 hordozható eszköz együtt alkotja VÉDA hálózatot. A szupertarffipaxok azonban nemcsak a sebességtúllépést figyelik, hanem számos más szabály betartását is ellenőrzik, amelyekre szintén fix bírságösszeget határoztak meg. Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 000 Ft Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000-20 000 Ft (lakott területen belül/kívül/autóúton-autópályán) Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft Tiltott behajtásért: 30 000 Ft Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 50 000 Ft Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft Buszsáv jogosulatlan használatáért: 30 000 Ft Buszsávban haladásért: 30 000 Ft Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le)
Hol mérnek csütörtökön?
Íme a rendőrség által közzétett lista, megyénkénti bontásban, arról, hova fognak kiállni a mobil eszközökkel sebességet mérni:
- baranya_mrfk.pdf
- bacs-kiskun_mrfk.pdf
- bekes_mrfk.pdf
- borsod-abauj-zemplen_mrfk.pdf
- brfk.pdf
- csongrad_mrfk.pdf
- fejer_mrfk.pdf
- gyor-moson-sopron_mrfk.pdf
- hajdu-bihar_mrfk.pdf
- heves_mrfk.pdf
- jasz-nagykun-szolnok_mrfk.pdf
- komarom-esztergom_mrfk.pdf
- nograd_mrfk.pdf
- pest_mrfk.pdf
- somogy_mrfk.pdf
- szabolcs-szatmar-bereg_mrfk.pdf
- tolna_mrfk.pdf
- vas_mrfk.pdf
- veszprem_mrfk.pdf
- zala_mrfk.pdf
A 2006 április 5-e óta éles üzemben működő telepített szupertraffipaxok az alábbi helyeken dolgoznak:
Te érted az objektív felelősséget? Itt elmagyarázzuk. Bónusz: ennyit fizetsz, ha holnap gyorsan hajtasz!