A Netrisk online biztosításközvetítő szerint az emelkedés több okra vezethető vissza. Egyrészt a biztosítók a kárinflációhoz igazították a díjaikat, másrészt a tavalyi első öt hónaphoz képest huszonkét százalékkal több új autó jelent meg az utakon, ezekre pedig eleve magasabb díjon köthető casco, ami érthetően felfelé húzza az átlagot.
Az új autók átlagos cascodíja jelenleg 92 ezer forint, ami több mint 70 százalékkal magasabb, mint az évfordulós váltók 53 600 forintos éves összege. Érdekes jelenség az is, hogy az évfordulós váltók esetében a díjszint az elmúlt három évben gyakorlatilag stagnált.
Az elmúlt három évben a legnagyobb mértékben a használt autók azonnali cascokötéseinek átlagdíja nőtt: ez a kör idén átlagosan 86 500 forintért kötött szerződést a Netrisknél, ami 18 százalékkal haladja meg 2013 hasonló körben mért 73 500 forintos díjátlagát.
A hazai cascoszerződések 49 százaléka minimum hétéves autókra vonatkozik. Ebben egyrészt szerepe van annak, hogy a biztosítók folyamatosan emelik a biztosítható gépjárművek korhatárát, másrészt az évekkel ezelőtt hitelre vásárolt, és még mindig törlesztés alatt álló autók esetében a hitelező megköveteli a casco fenntartását.
Immár fél évtizede tartó negatív tendencia, hogy a korábban szinte egyeduralkodó módozatnak számító 10 százalék, de minimum 50 ezer forint önrész mellé fokozatosan zárkózik fel a 10 százalék, de minimum 100 ezer forintos verzió, amelynek a választása 10 százalék kedvezményt jelent a díjban.
Idén mindössze a cascoszerződések 43 százalékát kötötték a magasabb fedezetet jelentő 10 százalék/50 ezer forint önrésszel, amelyet már szinte beért a 10 százalék/100 ezer forintos önrészt tartalmazó konstrukció (41 százalék). Ez az arány 2013-ban még 52, illetve 29 százalék volt.
Bár a magasabb önrésszel valóban megspórolhatunk évi néhány ezer forintot, de cserébe kisebb (félmillió forint alatti) károknál kétszer akkora önerőt vállalunk, és így csak a nagyobb káresemények esetén kapunk valódi védelmet.