Száz autóra átlagosan kilencvenkilenc meghibásodás jutott a tömegpiaci márkák, de 161 a prémiumgyártmányok körében – ez az egyik legfontosabb tanulsága annak a brit felmérésnek, amely az 1-3 éves autók használatának utolsó 12 hónapjában tapasztalt problémákat volt hivatott sorra venni.
A JD Power járműmegbízhatósági felmérésén (VDS) nyolc kategóriában (hajtáslánc, külső, belső, vezetési élmény, kezelőfelületek, infotainment, ülések és klíma) összesen 177 szimptómát vizsgáltak meg; minél kisebb egy adott típus pontszáma, annál kevesebb baj fordult elő vele.
A szürke tömegmárkák tehát 99-161 arányban verték a luxusbrandeket; tavaly ugyanez volt a helyzet, az átlagos különbség azonban a mostani 62 pont helyett csupán 52 volt. Aki azt gondolja, a modern luxusfelszerelések okozzák a fejfájást, nem jár messze az igazságtól: a 10 leggyakrabban előforduló gond közül öt az infotainment rendszert (audio, navigáció, szórakoztatóközpont) érinti. A technika első számú ördöge a Bluetooth-csatlakozás.
Nem újdonság, hogy közvetlen összefüggés van a megbízhatóság és a márkahűség között, és ezt a mostani felmérés is igazolta: 46-ról 38 százalékra esett vissza a ‘biztosan veszek még’ vélemények a hibák következtében, a ‘biztosan ajánlanám’ vélemények aránya 66-ról 55-re csökken a meghibásodások következtében.
És akkor lássuk az összesítést: ahogy tavaly, idén is a Škoda végzett az élen 66 hibaponttal, a Suzuki 79, a Kia 80 ponttal dobogós. Mögöttük a Vauxhall (azaz Opel) 90, a Peugeot és a VW 92-92 pontot ért el. Az átlag 113 pont, ami jobb, mint a tavalyi 114 pont.
A kategóriagyőzelmek a következőképpen alakultak (képeinken az aktuális modellek szerepelnek):