Amióta a Vezess elindult 2001-ben, az érkező új automatikus sebességváltó-generációk egyre több fokozattal működnek. 2001-ben a ZF hatfokozatú szerkezete az E65-ös, Chris Bangle-féle 7-es BMW-ben debütált, majd megkapta a Jaguar S-Type is.
Több fokozat, többnyire növekvő súly
Nem sokkal később a Mercedes-Benz hétgangos automatikával kontrázott, később a Nissan, a Porsche és a VW konszern autóiban is elterjedt a hetedik fokozat, nem egy esetben dupla kuplungos sebességváltókban. A ZF8HP bevezetésével ismét a BMW-nél volt az előny, amely váltó nagyon gyorsan szétspriccelt a konkurensekbe is. A Mercedes-Benz szubkontrája a kilencfokozatú automata váltó volt, majd kijött a JEEP Cherokee-ban és a Range Rover Evoque-ban elsőként alkalmazott kilencgangos automata keresztmotoros felépítéshez.
Ám a hibrid járművek terjedésével a villamos gép és a benzines fogyasztását hajtásrendszerként kell lenyomni, ami új megoldásokat igényel. A BMW i8-ban például hatfokozatú a MINI-ből átvett, viszonylag csekély súlyú automatikus váltó. A Kia Niro dupla kuplungos automatikája szintén hatgangos, mert így könnyebb, mint az alapját adó, a Cee’dben hétfokozatú szerkezet. Mivel a villamos gép nagy nyomatéka kisegíti benzinest, a motor kevesebb áttétellel is a legalacsonyabb fogyasztásnak megfelelő tartományban járatható.
Villanymotorral nem kell 8-9 fokozat
A súlytakarékosság miatt a hibridek esetében csökkenhet a fokozatok száma az adott kategóriában megszokotthoz képest. A kevesebb áttétel könnyebb és kompaktabb felépítéssel jár együtt, ami fontos szempont. Az Automobilwoche című szaklapnak nyilatkozó Jürgen Greiner, a ZF sebességváltó-fejlesztési vezetője legfeljebb hat, de nem egy esetben 4-5 fokozatú automatikus sebességváltókra számít a hibrid autókban.
Belső égésű motoros autókban a szakember szerint 8-9 fokozat marad az uralkodó, mert itt jó viszonyban van a ráfordítás az eredménnyel. A több sebességgel lefedett szélesebb áttételtartománnyal mérsékelhető a motor fogyasztása.