Egy amerikai szövetségi bíró előzetes hozzájárulását adta ahhoz, hogy a Volkswagen-csoport 14,7 milliárd dolláros kártérítési összeget fordítson a hibás Volkswagenek vásárlóinak kártalanítására. Csak hogy értsük, ez az összeg, 4200 milliárd forint, Magyarország éves költségvetésének nagyjából negyede.
A döntést Charles Breyer szövetségi bíró hozta a kaliforniai San Franciscóban, s ennek értelmében megnyílik az út ahhoz, hogy a Volkswagen kártalanítsa ügyfeleit. A német autógyártó 475 ezer hibás autót vagy visszavásárol vagy megjavít.
Az előzetes hozzájárulás azt jelenti, hogy az októberben várható végső döntésig a károsultak – a külön e célra létrehozott internetes honlapon – kiválaszthatják azt a megoldást, amelyet a maguk számára a legkedvezőbbnek tartanak: visszakérhetik az autó árát vagy kérhetik a megjavítását, de ha akarják, akkor külön, egyedi pert is indíthatnak a német cég ellen.
A megállapodás a VW és az amerikai hatóságok között még a múlt hónapban jött létre. A kártérítés oka, hogy Európa legnagyobb autógyártója olyan szoftvert szerelt az autóira, amelyek meghamisították a gépjármű károsanyag-kibocsátásának mérőszámait, és így a kocsik a jelzettnél valójában negyvenszer több káros anyagot bocsátottak ki, veszélyeztetve ezzel nem csupán a környezetet, hanem az emberi egészséget is.
A botrány kirobbanása után a Volkswagen elismerte a csalást, és késznek mondta magát a hibák orvoslására. Beleegyezett abba is, hogy a vásárlók kártalanítása mellett további 27 milliárd dolláros büntetést fizet be az amerikai környezetvédelmi hatóságnak.
Charles Breyer bíró azt követően engedélyezte a megállapodást, hogy meghallgatta tíz ügyvéd álláspontját. Az előzetes jóváhagyás kihirdetése után azonban azt hangsúlyozta, hogy a bíróság október 18-ig semmiképpen nem hoz végleges döntést. Addig pedig még meghallgat több érintettet és fogyasztóvédőket is, akik eddig nem kaptak lehetőséget álláspontjuk kifejtésére.
„Ez nem egy egyszerű megállapodás, jómagam még soha nem néztem át ennyi dokumentumot” – fogalmazott a bíró kedden délután, a döntés bejelentését követően.
Európában egyelőre nem várható hasonló akció, itt a járművek utólagos javítását végzi egyelőre a Volkswagen.