Sokan temetnék már a belső égésű motorokat, ám az autógyártók többnyire egyetértenek abban, hogy a technológiában rengeteg tartalék van még, ami az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási korlátozások mellett is biztosíthatja a benzin- és dízelmotorok túlélését.

A Nissan frissen bemutatott fejlesztése állítólag a modern benzines turbómotorok teljesítményét képes a hibridek, dízelek fogyasztásával kombinálni. Titka a változó sűrítési arány.

A Nissan luxusmárkájánál, az Infinitinél már jövőre bemutatkozó, idővel a Renault-Nissan szövetség többi márkájánál is bevezetésre kerülő VC-T technológia alkotói szerint 27 százalékkal takarékosabb, mint egy hasonló teljesítményű és nyomatékú erőforrás.

Az elsőként egy 2,0 literes, négyhengeres motorban debütáló megoldás a sűrítési viszony módosításával nagy teljesítményre éppúgy képes, mint extra takarékos működésre – persze nem egyszerre. Egy átlagos benzinmotor 8:1-10:1 arányú kompressziót alkalmaz, a sportosabbaknál a 12:1 értéket is meghaladhatja a sűrítés. A Nissan új erőforrása 8 és 14 között változtatja azt.

A rendszer pontos működéséről egyelőre nincsenek információk, azokat alighanem a szeptemberi Párizsi Autószalonra tartogatja a gyár. Az alapelv egyáltalán nem új, az autóipar évtizedek óta próbálkozik az elképzeléssel, ám eddig nem sikerült azt megbízhatóan sorozatgyártásba venni. A Saab 2000-ben mutatta be hasonló motorját, egy francia kezdeményezés (ld. az alábbi videót) 2008 táján jelent meg, majd tűnt el, tavaly pedig a Porsche védette le saját idevágó szabadalmát.