Hogy kell kinéznie egy igazi BMW motornak? Például mint a márka legeslegelső motorizált kétkerekűjének, az idén 93 éves R32-esnek. És hogyan kell motorozni egy igazi BMW-n? Hát úgy, mint anno: széllel a hajban, bogárral a szemben, fültől fülig mosollyal.
Bizony: a BMW új motorkerékpár-tanulmánya, amely ugyanúgy a márka századik születésnapját ünnepli, mint a Rolls-Royce, a MINI és a BMW hasonló elnevezésű koncepciói, a motorozás gyökereihez tér vissza, amennyiben feleslegessé teszi a védőfelszerelés viselését. Ezt megteheti, állítják a mérnökök, hiszen egyrészt aktív vezetőtámogató rendszerek segítik a balesetek elkerülését, másrészt a giroszkópokkal megtámogatott futóműnek köszönhetően a motor képtelen felborulni, akár nagy sebességgel kanyarodunk, akár parkolunk vele.
A BMW annyira bízik technológiáiban, hogy még az a különleges ruha sem kínál fizikai védelmet, amit a motorhoz terveztek: légzsákok és protektorok helyett testhő- és pulzusmérők vannak benne, hogy fűthessék vagy hűthessék a testet, nagy sebességnél a nyakrészen elhelyezett légkamrát felfújva biztosít a menetszél ellenében is kényelmesebb testtartást a kabát.
A szembe repülő bogarak kétes élményéről mégis le kell mondanunk, hiszen a motor szerves része a szemüveg: ebben kapott ugyanis helyet az összes kijelzőfunkció.
Amilyen archaikus megjelenésű a háromszöget formáló váz, olyan modern szerkezeti elemekből áll: a múltidéző ülés például szénszálas lemezből készült, maga a váz pedig rugalmas, így irányváltáskor nem elforgó, hanem eltorzuló elemek gondoskodnak a kerék fordulásáról. A kormányzás erőszükséglete változó: álló helyzetben csekély, a sebesség emelkedésével progresszívan nő.
Hogy hogyan működik az alakváltásos kormánymű, azt ugyanúgy nem részletezte a BMW, ahogy a zéró károsanyag-kibocsátású erőforrásról sem közölnek információt – jobban is teszik, mert a minimalista felépítményen sehol nem látunk olyan pontot, ahol elférne egy akkumulátor, egy hidrogéntartály vagy egyéb öko-okosság, így az ember csak elhiszi, hogy ez a tanulmány színtiszta üzemű, és kész.
Mégis ott vannak a háromszög profilú boxerblokkok, mint anno, ezek azonban csak aerodinamikai, illetve utasvédelmi feladatot betöltő idomok, amelyek álló helyzetben felhajlanak, menet közben kinyílnak, mint egy madár szárnya.