Július 12. óta nem volt olyan hét, hogy ne nőtt volna az üzemanyagok ára. Ha csak a heti lebontást nézzük, akkor nem tűnik soknak a 2-3-4 forintos emelés, de ha megnézzük, hogy július közepén még 324 forintért tankoltunk egy liter benzint, október 26-án pedig 350-ért, akkor az a 26 forintos különbség igencsak szembetűnő.
Nem beszélve a gázolajól, ami 42 forintos emelésen ment át július óta. 322 forintos literenkénti árról 364-re emelkedett. Volt olyan szerda vagy péntek, hogy a benzin vagy a gázolaj ára nem változott az előző héthez képest, de olyan soha nem történt mostanában, hogy csökkent volna.
Ha továbbra is ilyen ütemben folytatódik az áremelkedés, hamar elérjük a 2012-es csúcsot, amikor a benzin literje 451 forintba került, a gázolajé pedig 449-be.
Nemrég nyilvánosságra hozta a Magyar Ásványolaj Szövetség, hogy 2016 első kilenc hónapjában, azaz szeptemberig összesen hány liter üzemanyagot vásároltak Magyarországon.
Ez azt jelenti, hogy havonta átlagosan benzinből 109 millió litert tankoltunk, míg gázolajból 167 milliót. Persze ez csak becslés, hiszen nem lehetett minden hónapban ugyanannyi, de mindjárt rájössz, hogy miért fontos ez a két szám.
A 109 millió liter benzin júliusi 12-i árral számolva összesen 35,3 milliárd forint, a 167 millió liter gázolaj 53,7 milliárd forint. Ebben már benne van a 27 % áfa, a jövedéki adó (ami júliusban még 120 és 100 forint volt) és a készletezési díj is (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter).
Így az állam az október 1-jei adóemelés előtt nagyságrendileg 13 milliárd forintot kaszált a benzin jövedéki adóján, és 16,7 milliárd forintot a gázolajon havonta. A jövedéki emelése után (benzin +5 forint, gázolaj +10 forint) 13,6 és 18,37 milliárdot. Vagyis havonta a benzinen plusz 600 milliót, a gázolajon 1,67 millárdot zsákol be az állam, ha a jelenlegi árakkal számolunk. Nem kevés, nem kevés.
És az áfa még csak most jön!
2016 júliusában durván 7,5 millárd volt a benzinért kifizetett áfatartalom, a dízelé 11,4 milliárd. Október végétől, a sorozatos emelések után ez az összeg 8,1 milliárd és 12,9 milliárd forint. És akkor a prémium üzemanyagokról még egy árva szót nem ejtettünk…
Ha kíváncsi vagy, hogy az EU többi országában, hogyan alakul a jövedéki adó mértéke, az alábbi grafikonból kiderül: