2030-ra betiltjuk a belsőégésű motorokkal szerelt gépjárművek értékesítését, kiabálták világgá pár hónapja a svéd politikusok, csakhogy ehhez tenni is kellene valamit: miközben Norvégiában elképesztő ütemben gyarapodik a villanyautó-állomány, keleti szomszéduknál tízezer autóból 18-at hajt elektromos áram – ami még mindig jóval kedvezőbb arány, mint Magyarországon, ahol jelenleg 1438 zöld rendszámmal szerelt autó fut, de mi nem is mondtunk ilyen merészeket.

Apropó, Magyarország: a világ egyik legnagyobb villanyautó-gyártója, a nálunk eddig visszafogottan teljesítő, ám épp a zöld rendszám és az állami támogatás kapcsán most magasabb sebességfokozatba kapcsoló Renault olyan ajánlattal állt Stockholm elé, ami nagy vonalakban a nálunk bevezetetthez (de azért globálisan semmi forradalmit nem ajánló) hasonló kedvezményrendszert kínálna azoknak, akik villanyautóval járnak.

A svédországi Renault még látványtervet is készített a lehetséges jogosítványhoz.

A svédországi Renault még látványtervet is készített a lehetséges jogosítványhoz.

A nálunk már alkalmazott ingyenes városi parkolás és áramtankolás mellett további ösztönzőket is kidolgozott a Renault: hajlandó volna például kifizetni a leendő villanyautósok jogosítványszerzésének jelentős részét. A különleges, támogatott tanfolyam komoly elméleti és gyakorlati képzést adna, beleértve némi vezetéstechnikai oktatást is, az így megszerzett, speciális jogsival pedig vélhetően kizárólag villanyautót lehet vezetni – erről nem szól ugyan a híradás, de máskülönben mi értelme volna az egésznek?

A Renault egyébként nem vaktában dobta az asztalra javaslatát: egy általuk megrendelt felmérés szerint tízből hat svéd örülne annak, ha több villanyautó furikázna az utakon, 51 százalékuk elégedetlen a kormányzat fent említett célkitűzésének megvalósulási ütemével.

Hogy ne csak a szája járjon, a Renault felajánlotta, hogy ha bevezetik a különleges jogsit, teljes egészében kifizeti az első 400 jelentkező tanfolyam- és vizsgadíját.

BestCars_620x310