A járműipari elektromosítás és digitalizáció miatt kevesebb, de magasabban képzett alkalmazottra lesz szüksége a harmadik legnagyobb német ipari ágazatnak, az autógyártásnak.
Az IG Metall gépipari szakszervezet elnöke, Jörg Hofmann szerint gyökeres átalakuláson megy át az autóipar munkaerőigénye, és nehéz lesz az újonnan keletkező tevékenységekkel ellensúlyozni a hagyományos tevékenységi körökben, például a belső égésű motorok gyártásában csökkenő foglalkoztatási igényt.
Németországban kell meghonosítani a hajtáslánc elektromosításának gyártási feltételeit ahhoz, hogy legalább részlegesen ellentételezni lehessen a hagyományos technológiai területeken várható racionalizálás következményeit – mondta Jörg Hofmann, hozzátéve, hogy ez lesz az IG Metall autógyártók és autóipari beszállítók üzemi tanácsaival folytatott tárgyalásainak fő témája. A szakszervezet kimutatásai szerint a német járműipar 880 ezer, ezen belül a hajtásláncgyártás 250 ezer alkalmazottat foglalkoztat.
Az alkalmazottak tömegeit kell majd átképeznünk – mutatott rá Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának elnöke. Annyi dolgozót kell magunkkal vinnünk a jövőbe, amennyit csak lehet, de persze mindennek vannak korlátai – jegyezte meg. Attól, hogy valaki mérnök, még nem feltétlenül fog majd tudni alkalmazásokat is kódolni.
Ola Källenius, a Daimler AG igazgatóságának a Mercedes-Benz Cars marketing- és értékesítési feladataiért felelős tagja szerint viszont nem törvényszerű, hogy a technológiai átmenet létszámcsökkentést vonjon maga után. „Az elkövetkező öt-tíz év kihívása éppen abban rejlik, hogy párhuzamosan kell majd megfelelnünk különböző elvárásoknak” – fogalmazott. „Ebben az átmeneti szakaszban valószínűleg nem kevesebb, hanem több alkalmazottra lesz szükségünk.” Minden egyes ipari forradalom a foglalkoztatás növekedését vonta maga után – mutatott rá, megjegyezve, hogy egyelőre azonban túl korai lenne előrejelzésekbe bocsátkozni.
Hartwig Geisel, a Bosch üzemi tanácsának alelnöke pesszimista azt illetően, hogy a belső égésű motorok korszakán túlmutató trendet lehetséges lesz-e leépítések nélkül követni. „Csak a Boschnál 25 ezer munkahely függ Németországban a belső égésű motoroktól” – mutatott rá. A beszállítók már csak azért is nehéz helyzetbe fognak kerülni, mert az autógyárak az új technológiák nagy részének bevezetését saját hatáskörben kívánják intézni – tette hozzá.