A testület közleménye alapján évente 300-350 ezer fékalkatrészt adnak el a magyar piacon 5-7 milliárd forint értékben, döntő részben nem regisztrált szereplőkön keresztül, ám az ellenőrizetlen forrásból származó alkatrészek súlyos és életveszélyes kockázatokat jelentenek.

Iparági becslések szerint a teljes pótalkatrészpiacon kínált termékek valamivel több mint 40 százaléka számít kockázatosnak, mivel ellenőrizetlen forrásból származnak, függetlenül attól, hogy az adott cikkeket újonnan vagy használtan értékesítik. A pótalkatrészpiacnak 10-15 százalékát teszik ki a különböző fékalkatrészek, ezen belül is leginkább a féktárcsák, fékdobok, fékbetétek.

Az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek egy része a vásárló számára az eredeti gyártó által használt csomagoláshoz hasonlóban jelenik meg, de nem a valódi terméket tartalmazza, minőségileg jóval gyengébb, ezért hamisítványnak tekinthető – közölték. A többnyire online kereskedelmi csatornákon keresztül forgalomba kerülő termékek a baleseti kockázatokon és környezeti károkon túl komoly anyagi károkat is okoznak az autótulajdonosoknak, valamint a legális piaci szereplőknek.

A nem megfelelő minőségű fékalkatrészek jelentős fékhatás-csökkenést okoznak, illetve fontos szempont a fékalkatrészek élettartama, mert ha a fékbetét mellett a féktárcsa is elkopik, az már jóval nagyobb költséget jelent – idézi a közlemény Gablini Gábort, a HENT vezetőségi tagját, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnökét.

A gépkocsikkal kapcsolatos javítások 15-20 százaléka a fékberendezés valamelyik elemét érinti – írják a közleményben.