Minden öregecske autó tulajdonosa tudja, mit jelent a piaci érték és a használati érték közötti különbség: lehet, hogy kocsidért gombokat adnának csak, ha megpróbálnád eladni, viszont gurul, fűt, kanyarodik és elviszi a családot a hétvégi telekre vagy a tecsóba. Szóval másnak nem ér semmit, de nektek igen.
A jelek szerint hiába várjuk ugyanezt a villanyautóktól – legalábbis egytől. A General Motors a Chevrolet Bolt értékesítésére készülve ugyanis írásba adta, hogy az akkumulátorra vállalt nyolc éves vagy 160 000 kilométeres gyártói garancia lejártakor az akkuk töltésmegtartó képessége az eredetinek akár csupán 60 százaléka lehet majd. Pontosabban ez az az érték, amit normálisnak tekint a gyártó – tehát ennél rosszabb is lehet a helyzet.
A Bolt eredetileg 320 kilométeres hatótávolságával számolva ez azt jelentheti, hogy nyolc év múlva szavunk sem lehet, ha a kocsi csupán 192 kilométert képes megtenni két feltöltés között. Ugyanez az eltérő európai normák miatt 400 kilométerre kalibrált Opel Ampera-e (a Bolt ikertestvére) esetében 240 kilométernyi fennmaradó kapacitást jelent. Az Opel egyébként rém büszke erre a 400, sőt, most már állítólag 500 kilométerre, annyira, hogy még vicces reklámfilmet is hajlandó volt forgatni a kocsihoz, bogarakkal és istennel.
Mindez (mármint a degradáció, nem a bogármennyország) persze egyelőre nem több áttételes megfigyeléseken alapuló becslésnél, hiszen a modern Li-ion akkumulátorokat még nem használja elég ideje az autóipar ahhoz, hogy konkrét tapasztalatok alapján nyilatkozhassunk. Mindenesetre ha azt gondolod, egy pár éves villanyautóval fogod megoldani az olcsó városi, elővárosi ingázást, nem árt, ha álmaidat osztod kettővel – vagy legalábbis valamivel.