A Jari-Matti Latvala/Miikka Antilla és Juho Hänninen/Kaj Lindström párosok vezetik majd a rali-világbajnokságba visszatérő Toyota versenyautóit 2017-ben – jelentette be a csapat kedden Helsinkiben, ahol a Vezess újságírója jelen volt.
Latvala – aki eddig háromszor volt bajnoki második – kimondottan első számú versenyzőnek érkezik az alakulathoz. A finn pilóta kiemelkedő tapasztalattal rendelkezik, 2002 óta indul a vb-n, azóta 169 futamon vett részt. Az utóbbi négy évet a Volkswagennél töltötte, ismeretei aranyat érhetnek. Honfitársának, Hänninennek (SWRC és ERC bajnok) pedig több tapasztalata van az új autóval, mivel annak fejlesztésében az elejétől, tavaly szeptembertől részt vett.
2017-től új technikai szabályokon alapuló, új autók jelennek meg a rali-világbajnokságon. A Toyota Gazoo Racing a Yarist vette alapul az új versenyautó megépítésénél.
„Én vagyok a szerencsés, aki bemutathatja az autót, amivel részt veszünk a rali-világbajnokságon. Szeretném kifejezni köszönetemet azoknak a rajongóknak, akik 17 évet vártak erre a napra és azoknak a versenyszervezőknek, résztvevőknek, autógyártóknak is, akik életben tartották és fejlesztették a ralit távollétünk alatt. Köszönet mindannyiuknak, visszatértünk” mondta beszédében Akio Toyoda, a csapat elnöke.
Jövőre is 1,6-os turbómotor kerül a kocsikba, amelyek természetesen négykerék-hajtásúak. A motor azonban erősebb, mint eddig: 380 lóerős, 425 Nm-es nyomatékát hatfokozatú szekvenciális sebességváltó és aktív központi differenciálművel szerelt erőátvitel juttatja a kerekekhez. Ez azonban csak az egyik oka, amiért gyorsabbak lesznek a kocsik, a másik, hogy a korábbinál nagyobb spoilerek használatát engedélyezi a szabályzat, miközben a nyomtáv is szélesebb. Mindezek hatására a korábbinál látványosabb versenyekre van esély.
Bár több mint tizenöt éve indult utoljára rali-világbajnokságon a Toyota, a céljaik nyilvánvalóak, nyerni akarnak. „Az idei Le Mans-i 24 órás verseny után mondhatom, hogy a Toyota Gazoo Racing utál veszíteni és természetesen nem akarunk veszíteni a WRC-ben” – tette hozzá a japán vezető. (Mint ismeretes, a Toyota autója az élen autózva, az utolsó körben robbant le a legendás versenyen.) Akio, aki maga is kipróbálta a WRC-t, „megkérte” a csapatvezetőt, hogy ne veszítsenek 2017-ben.
A csapat irányítója nem más, mint Tommi Mäkkinen korábbi négyszeres bajnok, akinek van tapasztalata a japán márkákkal, hiszen Mitsubishivel és Subaruval versenyzett korábban. A finn elárulta, hogy korábban ő maga is kipróbálta a kocsit, de csak azért tesztelte, hogy tisztában legyen vele, hol is tartanak a fejlesztéssel. Kérdésünkre elárulta, hogy a fejlesztésben külső partnerek is segítik őket: a motort a TMG (Toyota Motorsport GmbH) fejlesztette, a váltót az X-Tractől szerzik be, a lengéscsillapítók Franciaországból érkeznek, a Bos termékei.
Mäkkinentől azt is megtudtuk, hogy a 2017-es szabályok egyik legfontosabb újdonsága, hogy újra van központi differenciálmű a WRC-kben, aminek óriási jelentősége van a beállításoknál. „A tesztek során elsősorban a murvás versenyekre koncentráltunk, hiszen ezek teszik ki az évad jelentős részét. Ugyanakkor van még pár hetünk, amely során tovább dolgozunk, hogy felkészüljünk az aszfaltos versenyekre. Ugyanakkor elfogadtuk, hogy kompromisszumot kötünk Monte-Carlo kapcsán” – nyilatkozta.
Túl van az első teszteken Jari-Matti Latvala, az eseményre is kissé késve, a repülőtérről érkezett. A pilóta a Vezess-nek elárulta, hogy két-három hete még egészen más jövőt látott. „Amikor a Volkswagen egy hónapja bejelentette a távozását, úgy éreztem, hogy kihúzták a talajt a lábam alól. Privátként nem akartam indulni a vb-n, de mondtam a barátnőmnek, hogy versenyeznem kell. Ha nem versenyzel, akkor hamar elveszted a kapcsolatot. Két hete még arra készültem, hogy a finn bajnokságban indulok. Úgyhogy amikor kiderült, hogy összejön ez a szerződés, a Toyotánál folytatom, akkor az nagy megkönnyebbülés volt.”
Esélyeiről elárulta, hogy a legfontosabb, hogy továbbra is megvan a lehetősége, hogy világbajnokságot nyerjen. „2017 inkább a felkészülés, a fejlesztés jegyében zajlik majd, de mivel a Toyota hosszú távra tervez a sportban (2021-ig kötelezte el a Toyota magát a WRC felé – a szerk.), továbbra is megvan az esélye, hogy megszerezzem a bajnoki címet. Az első versenyek még az ismerkedés jegyében telnek majd, de remélem, hogy Argentínában már dobogóra állhatok.”
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen a 2017-es autó a 2016-ossal szemben. Jari-Matti elmondta: „Nehéz összevetni a korábbi autóval, de érezhetően más a motor és az aerodinamika, és ebből kifolyólag az autó vezethetősége is. Teljesen más a futómű kialakítása, emiatt a beállítások is. A legnagyobb kihívás az abroncsok életben tartása lesz, mert a nagyobb leszorítóerő és nagyobb nyomaték gyorsabban elkoptatja a gumikat.”
Viszonylag rövid, de intenzív tesztelésen van túl. Egy napot vezette a Yaris WRC-t Korzikán murván, majd két napot Touluse-ban vezette a kocsit nedves aszfalton, hogy felkészüljön az évadnyitó Monte Carlo-ralira. Holnaptól pedig már a Svéd-ralira készülnek havon, majd újra az első versenyre tesztelnek hegyek között.
A 2017-es rali-világbajnokság január 19-én indul Monte-Carlóban. A Toyota ellenfelei, a Hyundai, a Citroen és a Fordokat futtató M-Sport lesznek.