Ritkán, de előfordul, hogy nincs szükség minden sebességi fokozatra. Ilyen volt az Africa Race első szakasza, amelyen egy terepralis viszonylatban rövid (alig több mint 85 kilométeres), de annál trükkösebb bemelegítő pályát jelöltek ki a szervezők, amelyben annyira kevés volt a hosszú egyenes, hogy szinte alig kellett hatodik sebességi fokozatba kapcsolni.

Mondjuk Szalay Balázs akkor sem tudott volna, ha akar, ugyanis az Opel Mokka váltójából még Európában eltűnt a hatodik fokozat, ez azonban nem akadályozta meg a párost abban, hogy a kilencedik helyen teljesítse a Nador és D. Mulaj közötti mért szakaszt.

„A versenyautóban hatsebességes, mechanikus kapcsolású szekvenciális váltó van, ami azt jelenti, hogy nincsenek benne szinkrongyűrűk, hanem a különböző fokozatok kapcsolókörmökkel kapcsolódnak egymáshoz” – kezdett bele a technikai magyarázatba Szalay Balázs. – „Ez egyrészt rettentően meggyorsítja a kapcsolási időt, másrészt mivel sokkal erősebb, mint egy szinkrongyűrűs váltó, kisebb a hibalehetőség is. Ami a gyorsaságot illeti: tizedmásodpercekben mérhető csupán a váltás gyorsasága, ez annak is köszönhető, hogy nem kell használni közben a kuplungot. A gyújtásmegszakító-rendszer ugyanis a váltás pillanatában elveszi a gyújtást a motortól, ami által tehermentesítődik a hajtáslánc, így gyorsan megy a sebességváltás. Persze, amint a példa mutatja, egy ilyen profi szerkezet is meg tud hibásodni, viszont úgy van kitalálva, hogy minden fogaskerék alatt mágnesek vannak, amelyek felfogják a letöredező darabokat, így azok nem okoznak további károkat. Ezenfelül három olajpumpa gondoskodik arról, hogy minden egyes fogaskerék olajozása biztosított legyen.”

Nos, a kis technikai kitérő után lássuk, mi történt az Africa Race Nador és D. Mulaj közötti első szakaszán!

20161231_111823

Csak túl akartak lenni rajta. S ezúttal kivételesen nem azért, mert a maratoni versenyek első szakasza általában bemelegítésre szolgál, és többet lehet rajta veszteni, mint nyerni, hanem azért is, mert szerepelt az útvonalban az a kanyar, ahol két éve a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős hatalmasat esett, s a navigátor a napot a nadori kórházban, gerincsérüléssel fejezte be. Akkor a rendezők nem tartották kimondottan rizikósnak azt a részt, most a 2017-es Africa Race-en azonban három felkiáltójellel, vagyis különösen veszélyesként szerepelt az itinerben.

Ha nem így van, Bunkoczi akkor is alaposan bekarikázta volna, nehogy kimenjen a fejéből. Persze, utóbbira minimális esély sem volt.

„Eleinte csak az járt a fejemben, hogy minél hamarabb érjen véget a szakasz. Utóbb azonban annyira kellett figyelni a navigációra, s olyan sűrűn jöttek a jelek az itinerben, hogy jóformán csak néhány száz méterrel az ominózus kanyar előtt jöttem rá, hogy már majdnem ott vagyunk. Köszöntem a gödörnek, amibe beestünk, és örültem, amikor magunk mögött hagytuk” – mondta az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László, majd rögtön hozzátette, az előttük futó nyomokból kiderült, valaki most is elnézte a trükkös, homokszínű árkot, amely messziről egyáltalán nem feltűnő.

„Most tudtam meg, hogy a bukásunk óta Africa Race-berkekben Balázs-ároknak nevezik azt a helyet, ahol buktunk. Tavaly nem szerepelt az útvonalban, úgyhogy két év után láttuk újra. Most régi ismerősünk, Miroslav Zapletal nézte el, de szerencsére ő megúszta féltengelytöréssel. Ami engem illet, a szokásosnál valamivel izgatottabb voltam a rajt előtt, de elhatároztam: óvatos leszek. Technikás szakasz volt, sok-sok kanyarral és vízmosással, tipikusan az a szakasz, amelyen nyerni nem lehet sokat – a rövidsége miatt –, veszíteni viszont annál többet, és ezt nem akartuk” – nyilatkozta Szalay Balázs.

AFR17D00A0294

A kamionosok mezőnyében a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert kettős napja a tapogatózás jegyében telt. Egymást és a kősivatagot jól ismerik a fiúk, ám a felállás ezúttal más. Szalai ugyanis nem csupán versenyszerelőként ül a kamionban, hanem navigál is, ami szokatlan szerepkör számára. A hétfői szakasz pedig navigátorpróba volt a javából.

„Összességében jó kis szakasz volt. Igaz, néha nem arra mentünk, amerre kellett volna, kétszer túlcsúsztunk, egyszer pedig eltévedtünk, de nincs ezzel semmi baj – össze kell szoknunk, alkalmazkodni az új helyzethez. A pálya maga élvezetes volt, bár akadt egy-két olyan része, ahol csúnyán összetörhette volna magát az ember, de mi nem kockáztattunk: a biztonságos célba érkezés volt számunkra a legfontosabb” – mondta Darázsi, aki a hatodik lett a kamionosok között.

15727152_1339858852730944_2389836640793032243_n

A viadal harmadik magyar indulója, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió harmadikként érkezett, még úgy is, hogy amikor lehúzódott, hogy utat engedjen a szakaszt végül megnyerő cseh Tatra-pilótának, beleesett egy vízmosásba, de olyan szerencsétlenül, hogy attól kezdve meglehetősen csálén álltak az első kerekek, a Scaniát pedig nagyon nehéz volt irányítani. Az utolsó tíz kilométert 80 km/órás sebességgel tette meg a trió, amelynek negyedik helye a történtek fényében dicséretes.

AFRICA RACE 2017
1. szakasz, Nador–D. Mulaj (össztáv: 610 km, ebből szelektív szakasz: 85.89 km).

Autósok:
1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin, Zsilcov (orosz, Mini) 1:00:09,
2. Magnaldi, Magnaldi, Borsotto (francia, Buggy) 1:03 perc hátrány,
3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 5:35 p h.,

…9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 8:45 p h.

Kamionosok:
1. Jaroslav Waltr, Rostislav Pliny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 1:10:09,
2. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho (portugál, MAN) 4:41 p h.,
3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 5:10 p h.,
4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 5:17 p h.,
…6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 16:27 p h.

Motorosok:
1. Teddy Sella Gev (izraeli, KTM) 1:14:00,
2. Ceci (olasz, Honda) 16 mp h.,
3. Ullevalseter (norvég, KTM) 1:59 p h.