Tegnap mi is több bejegyzést szenteltünk a hétfő reggeltől életbe lépett szmogriadónak, de még sok kérdés van a rendelkezéssel kapcsolatban. Ezeket nem árt tisztázni, mivel visszavonásig érvényes a korlátozás, és az időjárás jelenlegi állását ismerve lehet, hogy pár napig még nem változik a helyzet.

Vannak, akik hirtelen szembesültek ezzel a ténnyel ma reggel, és komoly fejtörést okoz nekik, hogy most mitévők legyenek. Szomorú példa erre Ferenc bejegyzése, aki egy kórházi vizsgálat miatt aggódik.

bkbb_02

Hogy állunk most? 

Hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

A legfontosabb pedig, hogy ezt nem szabad összekeverni a sokszor emlegetett I-től VI-ig terjedő,  európai környezetvédelmi normákkal. Az Euro-besorolás helyett a hazai szabályozás egy 0-tól 16-ig terjedő skálán osztja be a járműveket.

Autónk besorolását a forgalmi engedély hátoldalán találjuk, a V.9 rovatban, ahogy az a képen is látszik.

afwafa

Tehát ha itt egy 0 és 4 (igen még a négyes is) közé eső számot találunk, akkor holnap ne induljunk Budapest felé autóval, mivel a gépjárműforgalmat korlátozó intézkedések betartását a rendőrség ellenőrzi, és annak megszegőivel szemben 150 ezer forintig terjedő bírságot szabhat ki.

Átnéztük a rendeletet, és találtunk pár érdekes tényt a szmogriadóval kapcsolatban. 

– A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint és a 2015. évi adatok alapján 307 026 darab jármű esik a korlátozás hatálya alá Budapesten és környékén, tehát a gépjárművek 29-32 %-át (mintegy 186-307 ezer) érinti.

– Ha egy napon további szigorítás jön, akkor az igen komoly mértékben bővíti majd a kört, és főleg a dízelesek nem fognak neki örülni. A következő korlátozási lépcső az Euro-3 szabályoknak megfelelő dízel üzemű környezetvédelmi osztályok (7-es és 8-as együtt) lehetnének, amelyekkel a korlátozással érintett autók aránya 38-41 %-ra nőhetne (240-395 ezer).

Vannak kivételek! Közlekedhetnek a helyi, helyközi és távolsági közlekedési járművek, a taxik, a megkülönböztető hang- és fényjelzéssel felszerelt járművek, a DT rendszámos diplomáciai és konzuli autók. Végezhetik munkájukat a kommunális feladatot végző vállalatok, így a szemétszállítók, az úttisztítók, hótolók, a villamos- és gázenergia-ellátók is autózhatnak, de a pénzszállítók is mehetnek.

Szintén autózhatnak a hivatalos betegszállító járművek, az orvosok és ügyeletek kocsijai, illetve a kórházi és járóbeteg-ellátásra, kezelésre beutalt, előjegyzett beteget szállító gépjárművek, és az érvényes mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkező autók. Sőt a honvédség, a rendvédelmi szervek, a közterület-felügyelet, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az MTV, a Magyar Rádió, a Duna Televízió és az MTI autóira sem vonatkozik a korlátozás.

Arról, hogy az ellenőrzés hogyan zajlik, és mennyi a minimum büntetés, mi alapján szabják ki, megkérdeztük a rendőrséget, a válaszokat azonnal közöljük.