Amennyiben azonban az amerikai környezetvédelmi hatóságok nem fogadják el a német autógyártó javítási tervét, akár négymilliárd dollárba (1150 milliárd forint) is kerülhet az ügy rendezése – derült ki szerdán a San Franciscó-i bíróságon beadott peranyagból.

A német autógyártó korábban beleegyezett 20 ezer darab jármű, 2009 és 2012 között gyártott Audi, Volkswagen vagy Porsche visszavásárlásába, további 60 ezret pedig megjavítana. Amennyiben azonban az illetékes hatóságok nem fogadják el a VW által javasolt megoldást a hiba kiküszöbölésére, akkor a maradék 60 ezer autót is vissza kell vásárolnia a Volkswagennek.

Az ingyenes javításra visszahívott autók tulajdonosai 7-16 ezer dollárt (2-4,6 millió forint) kaphatnak kártérítésként. A cég által visszavásárolt kocsik tulajdonosai pedig a vételáron felül 7500 dolláros (2,1 millió forint) kompenzációt kaphatnak.

A Volkswagen korábban már beleegyezett abba, hogy körülbelül tízmilliárd dollárért visszavásárol mintegy 475 ezer, kétliteres dízelmotorral felszerelt autót, amelyekbe a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert építettek be.

A német székhelyű Robert Bosch GmbH ugyancsak érintett a dízelbotrányban a Volkswagen beszállítójaként, ugyanis a Bosch-csoport – amely egyebek között a világ legnagyobb autóipari alkatrész-beszállító és autóipari technológiákat gyártó vállalata – készítette a botrányt kiváltó szoftvert.

A Bosch 163,3 millió dollár kártérítést fizet a kétliteres autók tulajdonosainak, illetve 113,3 milliót a háromliteres Volkswagenek tulajdonosainak. Előbbiek 350 dollárt, utóbbiak 1500 dollárt kapnak fejenként. A San Franciscó-i bíróság február 14-én tart meghallgatást az ügyben.