A Magyar Kerékpárosklub javaslatcsomagot készített a magyar kerékpárügyi kormánybiztosnak, hogy a KRESZ-t sokkal bringabarátabbá tegyék.

A javaslat főbb pontjai

  • Másképp és érthetőbben kellene meghatározni, hogy kerékpárral mikor, hol kell közlekedni, lazíthatónak látják az egymás mellett kerékpározás ma még szigorú tilalmát, de a legfontosabb, hogy javasolják a választható kerékpárút fogalmának és jelzésének bevezetését. Ahol ezt alkalmaznák, ott a kerékpáros választhatna, hogy az úttesten vagy a kerékpárúton halad. Külföldi példákkal igazolták, hogy ez növeli a közlekedés biztonságát. Másrészt hosszabb távon jobb minőségű kerékpárutakat eredményez.
  • Az idei tél tapasztalatai is azt mutatják, hogy szükséges a kerékpárutak kötelező használata alóli felmentés, amikor a kerékpárút jeges, csúszós, ám a párhuzamos úttest le van tisztítva. Ilyenkor a gépjárművezetők nagy része is toleránsabb a kerékpárosokkal.
  • Szintén a nemzetközi gyakorlathoz illeszkedik az a javaslat, hogy lakott területen a kerékpárutak használata váljon alapesetben irányhelyessé.
  • Konkrét minimumértékek felvétele a KRESZ-be a kerékpáros előzésekor betartandó oldaltávolságra vonatkozóan.
  • A körforgalomban a körpályán az egy nyomon haladó járművek kapjanak felmentést a jobbra tartás kötelezettsége alól.
  • Főként a tapasztalatlanabb bringásoknak lehet segítség, ha az irányjelzést csak a kanyarodási művelet megkezdéséig kell adniuk, nem pedig kanyarodás közben végig.
  • Javasolták a kerékpáros utca fogalmának és jelzésének bevezetését is — példaként említve egy vizsgálatot, amely München példáján igazolta, hogy a kerékpáros utcák kijelölése nemcsak biztonságosabbá teszi a közlekedést, és növeli a bringások számát, hanem az utcában lakók életminőségét is kedvezően befolyásolja.

Ezeken felül javaslatot tettek olyan kérdésekben is, melyek segítenék a gyermekekkel kerékpározást, engedélyeznék a sportolók, edzést végzők bolyban haladását. Ezen kívül kezdeményezték, hogy a licenccel rendelkező sportolók számára legyenek könnyítések a kerékpár kötelező felszerelésére vonatkozóan, és igénybe vehessenek olyan utakat is, ahol egyébként tiltott a kerékpározás.

Pásti Imre, a BKK közlekedésbiztonsági vezetője hangsúlyozta: Budapesten egyértelműen kimutatható, hogy a kerékpárutak a legbalesetveszélyesebbek. Kételyek egyedül az előzési oldaltávolság konkrét értékeivel kapcsolatban fogalmazódtak meg, ebben a kérdésben még vitákra számítanak.

A közlemény szerint a minisztérium is készül a változtatásokra, mivel az utóbbi években jelentősen megnőtt a bringások száma.

Mi várható a folytatásban?

A munka következő fázisában – az egyes tárcák, hatóságok, intézmények képviselői által az ülésen elmondott észrevételek figyelembe vételével, a kormánybiztosság koordinálásával — a javaslatok egységesítése, a jogalkotók számára szükséges formába hozatala következik. Ez február közepéig megtörténik.

Ezután kerül sor a jogszabály-módosítás előkészítésére, ami már a minisztériumok feladata lesz.