35 százalék: az év első hónapjában ennyit zuhantak az Audi kínai eladásai a tavalyi év januárjához képest; a márka közel két évtizednyi uralkodás után visszacsúszott ősellenségei, a Mercedes és a BMW mögé a gigantikus piacon.
Szakértők szerint saját magának kereste a bajt a márka. Miután 1999 és 2013 között vasmarokkal uralta azt a luxusautó-piacot, amit gyakorlatilag ő maga teremtett meg, az Audi rossz döntések sorozatával juttatta el magát a mostani, kissé kétségbeejtő helyzetbe.
Amikor lassan, rossz ütemben megújított modellei kezdtek nem megfelelő ütemben fogyni, a visszamaradó készleteket rálőcsölte a márkakereskedőkre, akiket ez értelemszerűen nem tett boldoggá. Igazi balfogásnak azonban az bizonyult, amikor tavaly novemberben egy új kereskedői hálózatot kívántak útjára indítani.
Az Audi közel két évtizede a helyi FAW Grouppal közösen gyártja és forgalmazza autóit Kínában, ám hogy javítsa esélyeit a piacon, tárgyalásokat kezdett a konkurens SAIC Motorral, hogy az ő kereskedői hálózatuk is értékesítsen Audikat.
Az FAW dílerei tavaly dühös hangú nyílt levélben fenyegették meg rendeléseik visszamondásával az Audit, ha folytatják a tárgyalásokat, majd mivel a gyártó nem hátrált meg, legtöbben be is váltották fenyegetésüket.
Más kérdés, hogy a piaci viszonyok alakulásával egyébként sem brillíroztak volna: tavalyi eredményük idén csak a második helyre lett volna elegendő (a Mercedes megújuló SUV-kínálata mindent elsöpört a kínai luxusszegmensekben), és a BMW is a sarkukra lépett volna. Így viszont masszívan visszaestek a harmadik helyre – kérdés persze, hogy a konkurencia meddig tudja megőrizni előnyét.
A nagyobb baj az Audi számára, hogy a globális összesítésben is visszacsúsztak a harmadik helyre: míg tavaly stabilan álltak félúton a Mercedes és a BMW között, mostanra Stuttgart megerősíttette elsőségét, a BMW pedig belehúzott, és szinte darabszámra pontosan hozta az Audi tavalyi ilyenkori teljesítményét.