– Most, hogy végre benyújtottad a fizetési meghagyást, kicsit nyugodtabb vagy?
– Sajnos nem vagyok nyugodt, mert egész biztos vagyok benne, hogy nem az a cég a ludas, akitől a Renault-t vettem, és akik négy évig bérautónak használták, de én velük vagyok jogviszonyban. A DAS is ezt erősítette meg.

– DAS? Ők hogyan kerültek a képbe?
– Sokat járok külföldre, a Trafic is ezért kellett, ezért előfizettem évekkel ezelőtt a szolgáltatásukra, mert nemzetközi szervezetként nemzetközi képviseletet is biztosítanak.

– Mekkora összeget is követelnek neked?
– 250 000 forintot hoztak ki a szakértők az Eurotaxnál, ezt az összeget kérem vissza az eladótól hibás teljesítésre hivatkozva.

– Miben áll a hibás teljesítés, elég szép ez a kocsi, mi a baja?
– Az autóban a vásárláskor 260 ezer kilométer volt. Ennek megfelelő árat fizettem érte, ez volt az egyik legdrágább a korabeli, hasonló felszereltségűek között. Egy 2007-es Renault Traficról beszélünk. A legolcsóbb 1,9 millió volt, én 2,65 millióért vettem. Gondosan jártam el, és lekérdeztem a KEK KH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) rendszeréből, ahonnan egy 2012-es műszaki vizsga alkalmával rögzített adatot kaptam vissza, és ehhez képest folytonosnak tűnt a vásárláskori 260 ezer kilométer. Még saját rétegvastagság-mérőt is vettem, és körbeméregettem.

– Nem értem, minden rendben volt papíron és az életben is, mégis honnan derült fény a turpisságra?
– Két furcsa dolgot tapasztaltam. Az egyik, hogy a vétel utáni nagyszervizkor sehogyan sem sikerült eltüntetni az olajcsere-periódus-kijelzőt a műszerfalról, mindig 0 km-t mutat a következő olajcseréig, az eladó cég szerint mindig is így volt. A másik sokkal prózaibb: elmentem parkolóradart beszereltetni, és akkor mondták, hogy a hátulja törve volt. Ezt a vételkori átnézéskor nem említette a szerviz, pedig az átnézetés is része volt a procedúrának. Közben találtam egy cikket a neten, ami a Voltetorve.hu szolgáltatásáról szólt, gondoltam én is lekérdezem az autómat, mit tudnak erről a törésről.

– Sikeres volt a lekérdezés?
– Mondhatnám kirobbanóan sikeres, nemhogy egy, de több sérülés is volt a rendszerben. Ekkor derült ki, hogy nemcsak az autó hátulja volt törve, hanem az eleje is. 2008-ban, tehát a kocsi egyéves korában két káresemény történt, összesen 1,2 millió Ft értékben. Ezekhez nem volt kilométeróra-állás, illetve hibahely rögzítve, de 2012-ben szintén volt egy első sérülés 240 ezer forint értékben, és ekkor a kilométeróra 367 880-on állt. Ezt nagyon nehéz manipulálni, mert ha az ember balesetet szenved, és a rendőr lefotózza a műszerfalat, ott senki se tudja tekergetni, nem lehet felkészülni rá, mint egy vizsgára vagy eladásra. Magyarul több mint százezer kilométerrel volt több az autóban három évvel a vétel előtt, mint a vételkor. Ugyanakkor a KEK KH adatbázisának első bejegyzése 2012 nyári, 157 451 km, tehát a kocsi óráját ekkor minimum 210 429 km-el visszatekerték. Az ez utáni bejegyzések folyamatosnak tűnnek a KEK KH adatai alapján. Ez alapján informálódtam legelőször, ezért nem fogtam gyanút.

– Mit éreztél abban a pillanatban, amikor felismerted az összefüggést?
– Először is csalódott voltam, és úgy éreztem, átvertek. Aztán eszembe jutott, hogy a DAS ügyfeleként jogi segítséget is kaphatok, ekkor határoztam el, hogy végére járok a történetnek. Most vagyunk a közepén, megy a rendőrségi szál is. Először felvázoltam nekik a történetemet, és arra biztattak, hogy tegyünk jogi lépéseket az ügyben. A rendőrséghez fordultam, akik kikérték a nyilvántartásokból az adatokat, és így indult el az ügy, most ugye ott tart, hogy az Eurotaxtól megtudtam, mi volt a vásárláskori árkülönbség a vélt és a valós futásteljesítményű autó között, és ezt kérem vissza az eladótól. Ugyanakkor az autóval megtettem eddig 60 ezer kilométert, amit 150 000 forintos szervizszámlával hálált meg, ami nem sok ugyan, de előrevetíti, hogy egy 260 ezret és egy 510 ezret futott autó fenntartása között jócskán van különbség.

voltetorve1

– Ha jól értem, az esetedben az történt, hogy a hivatalos, KEK KH-s lekérdezés alapján biztonságban érezted magad, majd egy parkolóradar szerelése közben derült, ki, hogy a hivatalos rendszer sem tud mindenről?
– Igen, ez történt. A rendőrségi határozat és a KEK KH alapján 158 800 kilométert mindenképp visszatekertek, ha a Voltetorve.hu adatait veszem figyelembe, akkor minimum 210 429 kilométert tekertek vissza. Tehát a kocsit minimum 419 887 kilométerrel vásároltam, de zárójelben megemlítem a 210 ezres tekerés nélküli értéket is, ami 471 516 km. Gondolom, te se lennél nyugodt. És mindent megtettem, amit józanul gondolkodva meg lehet tenni, vittem rétegvastagság-mérőt, elvittük a vétel előtt szervizbe, nem egy földes hátsó udvarból van, hanem egy rendes, cégnek kinéző cégtől. Csak a Voltetorve.hu-n nem kérdeztem le időben.

– Elmeséled majd nekünk, mi lett a történet vége?
– Persze. Az a cég, akitől vettem, egyébként nagyon rugalmasan állt a kérdéshez, felajánlottak emelt áron beszámítás mellett egy fiatalabbat helyette, de úgy voltam vele, hogy ezt a konkrét példányt legalább már ismerem.

Lapzárta után hívott Máté, hogy fejlemény van, az ügy a bíróságon landolt, mert eredménytelen volt a fizetési meghagyás. A korábbi eladó visszautasította a kérést azzal, hogy a rendőrségi határozatban, a tekerés időpontjában nem ők voltak az autó tulajdonosai. Máté viszont velük áll jogviszonyban. Most, hogy kellemesen végigborzongott Máté horrorfilmbe illő történetén, nyugodjon meg, mert mindez nem önnel történt. Vagy csak eddig nem jött rá, hogy önnel is.