A képviselők szerint az Európai Bizottság is hibázott, amiért nem kényszerítette ki a mérési eredmények meghamisítására is felhasználható szoftverekre vonatkozó tilalom betartását.
„Mára kristálytisztán látjuk az autóipari felügyelet hibáit. Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy elkerülhető lett volna a botrány, ha az Európai Bizottság és a tagországok egyszerűen csak betartják az uniós jogot” – fogalmazott Gerben-Jan Gerbrandy, a bizottság egyik tagja, aki szerint sokkal szigorúbb ellenőrzés lenne szükséges az autótípusok európai engedélyezését megelőzően. Mint mondta, egyedül így lehetne elejét venni a következő botránynak.
A bizottság által elfogadott jelentésben Franciaországot, Olaszországot és Spanyolországot említették azon uniós tagállamok közül, amelyek lassítani próbálták a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó vizsgálatok szigorítását, azt, hogy tesztpad helyett az utakon kelljen ellenőrizni a járművek emissziós értékeit.
A vizsgálóbizottság egy új uniós ügynökség felállítását kezdeményezte a vonatkozó szabályok kikényszerítésére. „Amit kitaláltunk, annak működnie kell” – közölte Jens Gieseke képviselő. A keddi ülésen elfogadott jelentés nem kötelező érvényű, ugyanakkor szakértők szerint előmozdíthatja a szabályozás módosítását.
A parlamenti vizsgálóbizottságot 2015-ben állították fel a dízelbotrány kirobbanását követően.