A legfontosabb információt, a választ a hetek óta minden Lada-fant foglalkoztató kérdésre, miszerint MENNYIBE KERÜL???, már tegnap megválaszoltuk egy gyors hírben az esti sajtótájékoztató után: három milláért már lehet Vestát venni. De persze nem ez az egyetlen dolog, ami kiderült az új Ladáról tegnap.

Érdekességek a Vestáról

A Vesta fejlesztésekor már a Renault-Nissan konszern felügyelte a munkálatokat, ami valószínűvé teszi, hogy egyes elemek már a francia-japán duótól érkeznek. Ilyen például a padlólemez, ami a Wikipedia szerint saját, csakhogy a B/C jelölést a Renault-Nissan használja előszeretettel, és az is a közreműködésükre utal, hogy a Vesta tengelytávja milliméterre (2635 mm) egyezik a Dacia Loganéval, amely – mit ád az ég – a Renault-Nissan B/C padlólemezére készül. A 105 lóerős, 1,6 literes, 16 szelepes szívó benzinmotor ellenben valóban saját egység, a Grantában is ugyanezt a 82,5 x 75,6 mm furat-löketű négyhengerest használják. Az ötfokozatú váltó viszont ismét Renault származék.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra 1

Az sem igazán megszokott az utcai kompakt szedánok között (a Vestát a C-szegmensbe, a Golf-kategóriába sorolja a gyártó), hogy gázlómélységet adjanak meg hozzá a specifikációkban. Márpedig az új Ladának van gázlómélysége: 30 centis víz nem probléma az ajtószigeteléseknek, a motortér mélyebbre nyúló elemeinek.

A dizájn már nem új, láthattuk a WTCC-s versenyautón is, meg hát hazai piacon már két éve lehet kapni a Vestát, szóval az X-dizájnnak nevezett új Lada-formanyelv égisze alatt született első modellt mát ismerhettük eddig is. (A következő autó az X-Ray néven ismert kis SUV lesz majd – ezt már gyártják Oroszországban, de hozzánk csak később érkezik.)

Az első sajtófotókon látott metál-almazöld színben a Vesta nálunk nem rendelhető. Ez a festés csak az orosz piacon létezett pár hónapig, de a különleges fényezés annyira drága volt, hogy talán ha pár száz ilyen Lambo-zöld Vesta kelt el egyáltalán.

Badár és a Lada és a csíkos gumibot

A bemutatón az importőr többszörösen is rájátszott a Ladához kötődő magyar nosztalgiára. Egy veterán 2107-es kocka-Lada rendőrautó kísérte be a Vestát a színpadra, ebből a kocsiból egy Kádár-érabeli egyenruhás álrendőr és az ugyan korszerűbb uniformisban feszítő, de rég nem használt csíkos gumibotos Badár Sándor kászálódott elő, hogy „igazoltassa” a Vesta sofőrjét.

A jópofa alapötletet ugyan néha beárnyékolta pár idejétmúlt poén („Tudja, mi ez a kezemben? Sűrített marxizmus”), de hát ez még jó darabig így marad a keleti blokkban. A Lada brand még évtizedekig összekapcsolódik a KGST-vel, a szoci nosztalgiával ezen a vidéken. Persze ennek a megszépítő emlékezésnek komoly marketingértéke van a célközönség idősebb részében, tűnjön bármilyen sutának is ez a kacsintós visszautalgatás a csaknem 30 évvel ezelőtti múltra a mai 30-as korosztálynak és a még fiatalabbaknak.

Árak

A Vesta négyféle felszereltségben érkezik a szalonokba:

Vesta Sedan Standard: 2 999 000 Ft
Vesta Sedan Comfort: 3 499 000 Ft
Vesta Sedan Lux: 3 899 000 Ft
Vesta Sedan Lux AMT: 4 149 000 Ft

A fekete kilincses, fekete tükrös alapmodellben is van elektromos ablak (elöl), magasságállítós kormány és centrálzár, de se rádiót, se klímát ne keressünk a hárommilliós fapados Vesta Standardban. A Comfort már manuális klímával, magasságállítós vezetőüléssel, távkapcsolós riasztóval, tempomattal és parkolóradarral, ködfényszórókkal és hátsó villanyablakokkal kényezteti a ladást.

A Luxba már bekerült a navigációs, tolatókamerás csúcs-fejegység és a digitális klíma. Érdekes kis hülyeség, hogy az egy karbillentésre hármat villantó komfortindex is csak a Luxtól jár a Vestához. A Lux AMT egy új, robotizált váltóval és fűthető szélvédővel nyújt többet, mint a Lux. Az alapszín a fekete vagy a fehér, bármilyen más fényezés felára 119 ezer forint.

A bal egy a Vestában

A bal egy a Vestában

Széles pad hátul

Széles pad hátul

Az első berendelt készletből most ugyan akár azonnal el is lehet vinni a megvásárolt Vestát, a későbbiekben a várakozási idő ugyanúgy alakul, mint a többi Lada modellnél, azaz nagyjából két hónapot kell várni, amíg megérkezik a megrendelt kocsi. A forgalmazás kezdetén az importőr az induló akciós, Pioneer jelzésű Vestához ingyen adja az alapértelmezett hároméves garancia és assistance-szolgáltatás öt évre kiterjesztett védelmét, de ez a későbbiekben sem lesz drága; 30 ezerért lehet megváltani a negyedik, 40 ezerért az ötödik év jótállását.

Műszaki adatok

Motor egy van, az 1,6-os benzines. Ehhez ötfokozatú kézi vagy szintén ötgangos robotizált váltó kapcsolódik, a Vesta fronthajtású. A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros. A kocsi műszaki adatait az alábbi táblázat foglalja össze:

LADA VESTA
Típusnév Vesta Vesta
Sedan Sedan
Ajtók száma 4 4
Ülések száma 5 5
Hengerűrtartalom [ccm] 1596 1596
Teljesítmény [kW/LE] 78/105 78/105
Üzemanyag benzin benzin
Max. teljesítmény [kW/fordulat] 5800 5800
Nyomaték [Nm] 148 148
Max. nyomaték [Nm/fordulat] 4200 4200
Hengerelrendezés soros soros
Hengerszám 4 4
Sebességváltó kézi/5 félautomata/5
Szervízperiódus [km/év] 15000/év 15000/év
Gyorsulás [s (0-100 km/h)] 11,2 14,1
Végsebesség [km/h] 180 180
EURO kibocsátási norma EURO6 EURO6
Hajtás FWD FWD
Össztömeg [kg] 1670 1670
Hasznos terhelhetőség [kg] 400-420 390-410
Saját tömeg [kg] 1250-1270 1260-1280
Tengelytáv [mm] 2635 2635
Hosszúság [mm] 4410 4410
Szélesség [mm] – Tükrök nélkül 1764 1764
Magasság [mm] 1497 1497
Hasmagasság [mm] 144 144
Csomagtér [l] 480 480
Üzemanyagtartály [l] 55 55
Gumiabroncs méret 185/65 R15
195/55 R16
195/55 R16
Városi fogyasztás [l/100 km] 8,0 8,3
Országúti fogyasztás [l/100 km] 5,0 5,0
Vegyes fogyasztás [l/100 km] 6,1 6,2
CO2 kibocsájtás, vegyes [g/km] 138 141

Az első fenékteszt

A bemutató a Duna Autó Kunigunda úti központjában hatalmas érdeklődés mellett zajlott le, de így is sikerült beülni a kiállított autóba egy gyors érzékszervi vizsgálatra. A Vesta elöl-hátul tágas, cseppet sem büdös, az ajtók könnyen nyílnak, finoman záródnak; mondjuk fura, hogy gyakorlatilag nincs akadási pontjuk sehol. A felhasznált anyagok minősége cseppet sem gáz az olcsó kompakt autók mércéjével. A csomagtartó ugyan nem éri el a kisautóból szerkesztett szedánok 500+ literes méretét, de azért ez a 480 is tisztességes – kár, hogy a zsanérok amúgy olcsóautósan rondán belógnak a rakodótérbe.

480 liter. Belógnak a zsanérok

480 liter. Belógnak a zsanérok

Badár Sándor szakérti az 1,6-os benzinmotort. Más egyelőre nincs a kocsihoz

Badár Sándor szakérti az 1,6-os benzinmotort. Más egyelőre nincs a kocsihoz

A műszerfal kifejezetten esztétikus, élőben ugyan kissé csillogóbb, keményebb, olcsóbb annál, mint amit a sajtófotók sugallnak, de simán vállalható. Az első benyomásaim alapján ez a kocsi tényleg más minőség a Grantához, Kalinához képest, valóban anélkül lehet odaállítani egy hasonló méretű és árú európai piacos kompakt budget-modell mellé, hogy szégyenkezni kelljen vele.

Az igazi tapasztalatokat persze majd az éles teszt után tudjuk megosztani a Vezess olvasóival. Erre sem kell már sokat várni: különítményünk hétfőn nem mással indul el a Genfi Autószalonra, mint egy Lada Vestával! A jövő hét közepén toljuk is az első élményeket az osztrák, német, svájci sztrádákról, városokról, a motor képességeiről, fogyasztásról! Stay tuned!