A legfontosabb információt, a választ a hetek óta minden Lada-fant foglalkoztató kérdésre, miszerint MENNYIBE KERÜL???, már tegnap megválaszoltuk egy gyors hírben az esti sajtótájékoztató után: három milláért már lehet Vestát venni. De persze nem ez az egyetlen dolog, ami kiderült az új Ladáról tegnap.
Érdekességek a Vestáról
A Vesta fejlesztésekor már a Renault-Nissan konszern felügyelte a munkálatokat, ami valószínűvé teszi, hogy egyes elemek már a francia-japán duótól érkeznek. Ilyen például a padlólemez, ami a Wikipedia szerint saját, csakhogy a B/C jelölést a Renault-Nissan használja előszeretettel, és az is a közreműködésükre utal, hogy a Vesta tengelytávja milliméterre (2635 mm) egyezik a Dacia Loganéval, amely – mit ád az ég – a Renault-Nissan B/C padlólemezére készül. A 105 lóerős, 1,6 literes, 16 szelepes szívó benzinmotor ellenben valóban saját egység, a Grantában is ugyanezt a 82,5 x 75,6 mm furat-löketű négyhengerest használják. Az ötfokozatú váltó viszont ismét Renault származék.
Az sem igazán megszokott az utcai kompakt szedánok között (a Vestát a C-szegmensbe, a Golf-kategóriába sorolja a gyártó), hogy gázlómélységet adjanak meg hozzá a specifikációkban. Márpedig az új Ladának van gázlómélysége: 30 centis víz nem probléma az ajtószigeteléseknek, a motortér mélyebbre nyúló elemeinek.
A dizájn már nem új, láthattuk a WTCC-s versenyautón is, meg hát hazai piacon már két éve lehet kapni a Vestát, szóval az X-dizájnnak nevezett új Lada-formanyelv égisze alatt született első modellt mát ismerhettük eddig is. (A következő autó az X-Ray néven ismert kis SUV lesz majd – ezt már gyártják Oroszországban, de hozzánk csak később érkezik.)
Az első sajtófotókon látott metál-almazöld színben a Vesta nálunk nem rendelhető. Ez a festés csak az orosz piacon létezett pár hónapig, de a különleges fényezés annyira drága volt, hogy talán ha pár száz ilyen Lambo-zöld Vesta kelt el egyáltalán.
Badár és a Lada és a csíkos gumibot
A bemutatón az importőr többszörösen is rájátszott a Ladához kötődő magyar nosztalgiára. Egy veterán 2107-es kocka-Lada rendőrautó kísérte be a Vestát a színpadra, ebből a kocsiból egy Kádár-érabeli egyenruhás álrendőr és az ugyan korszerűbb uniformisban feszítő, de rég nem használt csíkos gumibotos Badár Sándor kászálódott elő, hogy „igazoltassa” a Vesta sofőrjét.
A jópofa alapötletet ugyan néha beárnyékolta pár idejétmúlt poén („Tudja, mi ez a kezemben? Sűrített marxizmus”), de hát ez még jó darabig így marad a keleti blokkban. A Lada brand még évtizedekig összekapcsolódik a KGST-vel, a szoci nosztalgiával ezen a vidéken. Persze ennek a megszépítő emlékezésnek komoly marketingértéke van a célközönség idősebb részében, tűnjön bármilyen sutának is ez a kacsintós visszautalgatás a csaknem 30 évvel ezelőtti múltra a mai 30-as korosztálynak és a még fiatalabbaknak.
Árak
A Vesta négyféle felszereltségben érkezik a szalonokba:
Vesta Sedan Standard: 2 999 000 Ft
Vesta Sedan Comfort: 3 499 000 Ft
Vesta Sedan Lux: 3 899 000 Ft
Vesta Sedan Lux AMT: 4 149 000 Ft
A fekete kilincses, fekete tükrös alapmodellben is van elektromos ablak (elöl), magasságállítós kormány és centrálzár, de se rádiót, se klímát ne keressünk a hárommilliós fapados Vesta Standardban. A Comfort már manuális klímával, magasságállítós vezetőüléssel, távkapcsolós riasztóval, tempomattal és parkolóradarral, ködfényszórókkal és hátsó villanyablakokkal kényezteti a ladást.
A Luxba már bekerült a navigációs, tolatókamerás csúcs-fejegység és a digitális klíma. Érdekes kis hülyeség, hogy az egy karbillentésre hármat villantó komfortindex is csak a Luxtól jár a Vestához. A Lux AMT egy új, robotizált váltóval és fűthető szélvédővel nyújt többet, mint a Lux. Az alapszín a fekete vagy a fehér, bármilyen más fényezés felára 119 ezer forint.
Az első berendelt készletből most ugyan akár azonnal el is lehet vinni a megvásárolt Vestát, a későbbiekben a várakozási idő ugyanúgy alakul, mint a többi Lada modellnél, azaz nagyjából két hónapot kell várni, amíg megérkezik a megrendelt kocsi. A forgalmazás kezdetén az importőr az induló akciós, Pioneer jelzésű Vestához ingyen adja az alapértelmezett hároméves garancia és assistance-szolgáltatás öt évre kiterjesztett védelmét, de ez a későbbiekben sem lesz drága; 30 ezerért lehet megváltani a negyedik, 40 ezerért az ötödik év jótállását.
Műszaki adatok
Motor egy van, az 1,6-os benzines. Ehhez ötfokozatú kézi vagy szintén ötgangos robotizált váltó kapcsolódik, a Vesta fronthajtású. A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros. A kocsi műszaki adatait az alábbi táblázat foglalja össze:
LADA VESTA | ||||
Típusnév | Vesta | Vesta | ||
Sedan | Sedan | |||
Ajtók száma | 4 | 4 | ||
Ülések száma | 5 | 5 | ||
Hengerűrtartalom [ccm] | 1596 | 1596 | ||
Teljesítmény [kW/LE] | 78/105 | 78/105 | ||
Üzemanyag | benzin | benzin | ||
Max. teljesítmény [kW/fordulat] | 5800 | 5800 | ||
Nyomaték [Nm] | 148 | 148 | ||
Max. nyomaték [Nm/fordulat] | 4200 | 4200 | ||
Hengerelrendezés | soros | soros | ||
Hengerszám | 4 | 4 | ||
Sebességváltó | kézi/5 | félautomata/5 | ||
Szervízperiódus [km/év] | 15000/év | 15000/év | ||
Gyorsulás [s (0-100 km/h)] | 11,2 | 14,1 | ||
Végsebesség [km/h] | 180 | 180 | ||
EURO kibocsátási norma | EURO6 | EURO6 | ||
Hajtás | FWD | FWD | ||
Össztömeg [kg] | 1670 | 1670 | ||
Hasznos terhelhetőség [kg] | 400-420 | 390-410 | ||
Saját tömeg [kg] | 1250-1270 | 1260-1280 | ||
Tengelytáv [mm] | 2635 | 2635 | ||
Hosszúság [mm] | 4410 | 4410 | ||
Szélesség [mm] – Tükrök nélkül | 1764 | 1764 | ||
Magasság [mm] | 1497 | 1497 | ||
Hasmagasság [mm] | 144 | 144 | ||
Csomagtér [l] | 480 | 480 | ||
Üzemanyagtartály [l] | 55 | 55 | ||
Gumiabroncs méret | 185/65 R15 195/55 R16 |
195/55 R16 | ||
Városi fogyasztás [l/100 km] | 8,0 | 8,3 | ||
Országúti fogyasztás [l/100 km] | 5,0 | 5,0 | ||
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | 6,1 | 6,2 | ||
CO2 kibocsájtás, vegyes [g/km] | 138 | 141 |
Az első fenékteszt
A bemutató a Duna Autó Kunigunda úti központjában hatalmas érdeklődés mellett zajlott le, de így is sikerült beülni a kiállított autóba egy gyors érzékszervi vizsgálatra. A Vesta elöl-hátul tágas, cseppet sem büdös, az ajtók könnyen nyílnak, finoman záródnak; mondjuk fura, hogy gyakorlatilag nincs akadási pontjuk sehol. A felhasznált anyagok minősége cseppet sem gáz az olcsó kompakt autók mércéjével. A csomagtartó ugyan nem éri el a kisautóból szerkesztett szedánok 500+ literes méretét, de azért ez a 480 is tisztességes – kár, hogy a zsanérok amúgy olcsóautósan rondán belógnak a rakodótérbe.
A műszerfal kifejezetten esztétikus, élőben ugyan kissé csillogóbb, keményebb, olcsóbb annál, mint amit a sajtófotók sugallnak, de simán vállalható. Az első benyomásaim alapján ez a kocsi tényleg más minőség a Grantához, Kalinához képest, valóban anélkül lehet odaállítani egy hasonló méretű és árú európai piacos kompakt budget-modell mellé, hogy szégyenkezni kelljen vele.
Az igazi tapasztalatokat persze majd az éles teszt után tudjuk megosztani a Vezess olvasóival. Erre sem kell már sokat várni: különítményünk hétfőn nem mással indul el a Genfi Autószalonra, mint egy Lada Vestával! A jövő hét közepén toljuk is az első élményeket az osztrák, német, svájci sztrádákról, városokról, a motor képességeiről, fogyasztásról! Stay tuned!