A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) csütörtöki közleménye szerint az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszereket működtető elektronikát mellőzik az autók javításakor, mivel ezeknek az ára magas.

A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, aki viszont nem tud ezeknek az eszközöknek a hiányáról vagy éppen működésképtelenségéről.

A magyar autósokat összefogó szakmai szövetség 2014-es vizsgálatánál az adás-vételt követő eredetiségvizsgálatra kötelezett autókból a véletlenszerűen kiválasztott 600 gépkocsi mintegy 40 százalékánál tártak fel szabálytalanságot: nem működnek megfelelően a biztonsági rendszerek vagy egyáltalán nem is találhatóak meg a gépjárműben.

Kovács Ferenc, a HENT ipari és kereskedelmi munkacsoportjának a tagja az M1-en csütörtökön elmondta: a gépjárművek megvásárlása után a vásárlók minden esetben keressék fel a megfelelő szakértelemmel rendelkező szervizeket, hogy ott biztonsággal tudják ellenőriztetni az autóikat. Ez azért fontos, mert ha valaki használt autót vásárol, sokszor azt sem tudja, hogy a jármű sérült volt-e korábban.

Kiemelte ugyanakkor, hogy ma nincsenek pontos adatok arról, hogy a műszaki hibából bekövetkező közúti balesetek, egészségkárosodások milyen arányt képviselnek.