Az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid-kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, mégsem léptek semmit.
A kedden elfogadott bizottsági ajánlás szerint sürgősen javítani kell az új autókkal kapcsolatos teszteken és ellenőrzéseken. Az ajánlások a gépjárműiparban alkalmazott kibocsátásméréssel kapcsolatban létrehozott vizsgálóbizottság (EMIS) februári zárójelentésén alapulnak.
A képviselők megszavazták a típusjóváhagyás reformját célzó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja az, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb munkát végezzenek. Szigorúbb tesztekre van szükség, a Bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára.
A tagállamoknak az előző évben piacra kerülő autóknak legalább 20 százalékát rendszeresen ellenőrizniük kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30 ezer euróra (9,3 millió forint) kell büntetni – olvasható a javaslatban. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani.