Amikor Assar Gabrielsson a múlt század húszas éveinek vége felé arra a következtetésre jutott, hogy a kiváló svéd acél, a rengeteg képzett mérnök (legalábbis a környezetében, hiszen az SKF csapágygyár értékesítési osztályán dolgozott) és az olcsó munkaerő ha nem is teheti autós nagyhatalommá Svédországot, volna értelme foglalkozni ezzel a világszerte egyre népszerűbb hóborttal.
Rábeszélte főnökeit az SKF-nél, hogy hozzanak létre egy független autóipari vállalatot, amit Volvo AB-nek neveztek el. Az első modell, az ÖV4 pontosan 90 évvel ezelőtt, 1927. április 14-én gördült ki a gyár kapuján. A cégvezetés bölcs előrelátására utal, hogy nem szegte kedvüket az autó iránti, égbekiáltó érdektelenség – a teljes gyártási ciklus során mindössze 275 darabot adtak el az amerikai mintára készült, oldalt szelepelt motorral gyártott, kizárólag kék festéssel megvásárolható kocsiból, ami már akkoriban is nagyon kevés volt.
Ha akkor feladják, olyan nagyszerű autókkal volna szegényebb a világ, mint a korszakalkotó Amazon, az időtlen szépségű P1800, a bizarrul egyedi 480, a 850 R sportkombi vagy éppen az XC60, amelynek második generációját éppen most kezdi gyártani a Volvo.