Az idei év egyik nagy híre volt – már azoknak, akiket foglalkoztat a kérdés –, hogy egy szlovák vállalkozás bemutatta piacérett, beárazott, 2020-tól szabadon megvásárolható repülő autóját. A kétéltű automobil gondolata nem új keletű, de azok, akik belefogtak, eddig mindig falba ütköztek: a műszaki nehézségektől a forgalomszervezési buktatókon át a jogi akadályokig minden a levegőben is közlekedni képes gépkocsi ellen szól.

Minden, kivéve persze azt, hogy hatalmas, lelkesítő, mérnököt próbáló kihívás. Alighanem ez, a szokásosnál összetettebb műszaki feladat agyat tornáztató, gondolkodást fejlesztő jellege késztette arra a Toyotát, hogy 40 millió jennel beálljon egy Cartivator elnevezésű, független projekt mögé. A fiatal kutatókból álló startup vállalkozás legvégső álma, hogy a 2020-as tokiói olimpián az ő repülő szerkezetük vihesse a lángot a stadionba.

Új dimenziókban gondolkodik a Toyota 1

A SkyDrive névre keresztelt aeromobil a műfaj eddig legkisebb képviselője, ráadásul a megfogalmazott menetjellemzők is józan ítélőképességről tanúskodnak: tervezői szerint mindössze 100 km/órával haladna, és legfeljebb 10 méter magasba emelkedne – azaz egy négyemeletes ház felső szintjére már nem érne fel.

A repülőgép helyett inkább a helikopter (pontosabban a manapság egyre gyakoribb, többrotoros drónok) működési elvét követő Cartivator persze lehet, hogy még így sem fog megvalósulni. A Toyota szerint azonban semmiképp nem kidobott pénz az, amit akár a technológia, akár a fiatal mérnökök fejlesztésére fordítanak – a cég a következő 12 hónap során 2600 milliárd forintnak megfelelő beruházással segíti elő saját belső fejlesztőmunkáját, de számos külső projektet is támogatnak, amelyek egy része óhatatlanul zsákutcának fog bizonyulni.

Új dimenziókban gondolkodik a Toyota 2

Ez azonban nem baj: ahogy Ucsijamada Takesi, a Toyota elnöke fogalmazott: „Nem várhatjuk el, hogy bekövetkezzen a fejlődés, ha hátradőlünk, és csupán akkor nyúlunk a zsebünkbe, amikor egy technológia már készen áll a bevezetésre”