Órákon át tankoltak nem a járművükbe való üzemanyagot önhibájukon kívül az autósok múlt pénteken a kétegyházi benzinkúton. A benzines gépkocsik sofőrjei nem értették, miért állt le az autójuk. A dízeles járművek vezetői leállást nem tapasztaltak, csak furcsa motorhangokat.

Volt, aki visszament a benzinkútra, de az első esetnél az alkalmazott nem is sejtette, hogy az üzemanyaggal lehet gond. A második hasonló panasznál már felmerült a gyanú, aztán jött a harmadik, és a gyanúból bizonyosság lett.

„A MOL üzemanyag-szállítója tévesen hajtotta végre a lefejtést, vagyis a gázolajtartályokba került a benzin és fordítva. Azonnal szóltak a munkatársaim, és a kiszolgálást leállítottuk” – nyilatkozta Oláh Timót, az üzemanyagtöltő-kutat működtető cég ügyvezetője.

Tíz év alatt egyszer Újkígyóson fordult elő az üzemanyagot szállító gépkocsivezető hibájából hasonló eset, de akkor a sofőr időben észlelte a dolgot. Most azonban sokan tankoltak addig, amíg az üzemanyagok összekeveredésére fény derült.

„Mintegy 1100 liter másmilyen üzemanyag kerülhetett a járművekbe, mint amilyen kellett volna, és tegnap délelőttig már 30-an jelentkeztek, hogy mi a teendőjük” – magyarázta Oláh Timót. „A tankolt mennyiséget az ügyfelek visszakapják.”

Miután a MOL elszállította a rossz üzemanyagot, kitisztították, teljesen átmosták a tartályokat, és megfelelő üzemanyaggal töltötték fel, így szerdán reggel újra kinyitott a benzinkút.

A Beol.hu újságírója megkereste a MOL-t is az ügyben, akik az alábbi választ adták:  

„Kétegyházán, a Timotex Kft.-nél történt üzemanyag-összekeveredés körülményeit az esetet követően azonnal kivizsgáltuk. Megállapítottuk, hogy a szállítás során, emberi hiba következtében alakulhatott ki ez a sajnálatos helyzet. A Timotex Kft.-vel folyamatosan kapcsolatban állunk, kérjük az esetlegesen érintett fogyasztókat, hogy a Timotex Kft.-t keressék a további teendőkkel kapcsolatban. Sajnálatunkat fejezzük ki a kialakult helyzet miatt, és mindent megteszünk a mihamarabbi, gördülékeny ügyintézés, és a megfelelő kárrendezés érdekében.”

Miért baj, ha nem azt tankoljuk, amit kell?

Elsősorban a dízelmotorokat veszélyezteti a félretankolás, ahol a nagynyomású rendszerek nehezen viselik a benzin miatt megnőtt nagyobb terhelést és a kenés hiányát, amit náluk amúgy az üzemanyag végez. A régi dízelmotoroknál az adagoló mehet tönkre, az újaknál a szivattyú és a befecskendezés elemei. Utóbbiak több százezer forintos tételt is jelenthetnek. A károsodás mértéke függ attól, milyen keverési aránnyal kerül benzin a tankba és mennyi ideig üzemelt a nem megfelelő üzemanyaggal a motor.

Egy egyszerűbb benzines motor akár meg is úszhatja a dízelkalandot. El kell távolítani belőle a gázolajat és újra tele kell tankolni.

Fordított esetben, azaz amikor benzin kerül egy dízelbe, akkor sem minden esetben végzetes a hiba, főként, ha azonnal észleli a sofőr a hibát. Még rövid időre sem szabad beindítani a motort. Ilyenkor a tisztítás mellett egy üzemanyagszűrő-cserével megúszható talán. Érdemes ilyenkor azonnal szerelőhöz fordulni, mert ha sok benzin került egy dízelautóba, akkor komolyabb műveletet kíván, hogy megóvják a motort. Nem csak el kell távolítani a rossz üzemanyagot, de az üzemanyag-ellátó rendszert is ki kell tisztítani és ellenőrizni a működését.