Míg korábban egy picike tolótető is képes volt kívánatosabbá tenni egy autót, addig ma egészen más a helyzet. Megjelentek a hatalmas panorámatetők, amiken keresztül már a hátsó utasok is élvezhetik a remek kilátást, ha már az oldalablakok egyre kisebbek lettek. Pár év alatt eljutottunk addig a pontig is, hogy az üvegtetőknek nem csupán egy funkciójuk lett és számtalan különleges formában igyekeznek a márkák kívánatosabbá tenni ezt a legtöbbször opciós tételként szereplő elemet.
Indokolatlanul nagy méretű üvegtető
2012-ben jelent meg a Lincoln MKZ koncepcióváltozata, mely a márka legújabb formanyelvét mutatta be a nagyközönségnek. A tanulmányautón nem nyitható, de gigantikus méretű üvegtető volt és bizonyára a nagyközönség is lelkesen fogadta volna sorozatgyártásban, de szériában már egészen máshogy nézett ki. Az üveg egész tetőt beborító verziója megmaradt, de a nyílás viccesen kicsi lett a tető méretéhez képest. Ráadásul nyitható is, olyankor a hátsó ablakra vonul.
Hangulatfényes üvegtető
Az új 7-es BMW-ben a gesztusvezérlés és önállóan parkoló rendszer, valamint az érintőképernyős kulcs mellett megjelent a hangulatvilágítással ellátott panorámatető. Az üvegbe gravírozott apró mintázatot oldalról érkező fény világítja meg az utastér hangulatvilágításának megfelelően. Így több szín közül is választhatnak a fedélzeten utazók. A bajorok zászlóshajójában nemcsak ezt, hanem még a hangszórók fényerejét is külön lehet állítani.
Elsötétedő üvegtető
A Mercedes-Benz csak Magic Sky Controlnak hívja azt az üvegtetőt, ami például az SL és SLK vagy mostanában SLC modelleken is előfordul. Ennek a lényege, hogy nem kell feltétlenül kinyitni a tetőt a kabriózás élményéhez, ha éppen rettentő hideg van. Bár a stuttgartiak erre az esetre is felkészültek az ülésbe integrált nyakfűtéssel. Emellett árnyékoló sem kell rá, mert maga az üveg sötétedhet el. További különlegesség, hogy az SL-nél a nyitás közben látványosan megfordul a hátsó szélvédő.
Üvegbuborék az autón
Szintén a Mercedesnél bukkant fel a Messerschmitt Kabinenrollert idéző üvegbuborék, amit egy CLK-ra gyógyítottak rá. Az autó természetesen ebben a formában nem került sorozatgyártásba. A furcsa sziluett nem tett jót az aerodinamikának, a vastag bukókeret ellenére az autó merevsége is sokat csorbult. Nem mellesleg ki szeretne egy ilyen álltól tarkóig tartó üvegfelületre követ kapni? Naná, hogy senki.
Harmonika üvegtető
A stuttgartiak nagyon ráfeküdtek a panorámatető témájára, így kerülhetett az A-osztály első és második generációjára is több üvegpanelből álló harmonikaszerűen nyitható változatban. Egyesek szerint ez nem a legjobb megoldás, hiszen a szigetelések hamar elfáradnak és egyre inkább hajlamos a beázásra így a kocsi. Fiat Stilókon is találkozhatunk ezzel a megoldással.
Napelemes üvegtető
Nem új találmány, korábban több gyártó is használta ezt a megoldást, például az első generációs Audi A8-ason is fellelhető volt a napelemes üvegtető, mely ideális forrást nyújtott pár kisebb fedélzeti fogyasztónak. Ma a Toyota Prius konnektorról is tölthető változatán fellelhető ez a megoldás, igaz, ebben az esetben semmilyen módon nem lehet kilátni alóla.
„Sokan emlékezhetnek rá, ékesítette szolártető már az elődöt is, ám az még nem volt képes a nap energiájával növelni a hatótávot. Ez a napelempanel azonban már villamos energiát termel a hibrid rendszer akkumulátorának töltéséhez. Amikor az autó parkol (de nincs rácsatlakoztatva egy feltöltőre), a napelemes tető egy köztes napelem-akkumulátort tölt, ami – ha már teljesen feltöltődött – továbbadja töltését a fő HV akkumulátornak. Menet közben viszont a napelem a 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel pótolva a segédberendezések áramfelvételét, és nyilvánvalóan csökkentve a fő HV akkumulátor energiaveszteségét.” – írtuk korábbi Prius Plug-in tesztünkben.
Hanyatt eső üvegtető
A Ferrari 575M Superamerica számára egy egészen különleges tetőt kreált a Fioravanti, mely a Mercedeséhez hasonlóan szintén elsötétíthető, mert elektrokróm. Ez a panorámatető a picike hátsó szélvédővel alkot egy darab előredőlt L alakú egységet. Nyitás után belső oldalával felfelé fekszik a csomagtérajtón. 320 km/órás végsebességével 2005-ben a Superamerica volt a világ leggyorsabb nyitott tetős autója.
Célba vettük a hírhedt Stelvio-hágót az új Suzuki Swifttel. Ha kíváncsi vagy rá, hogyan hódította meg a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét, akkor kattints ide!