A hétvégén Parádsasváron rendezik a 34. HE-DO Mátrai Hegyiversenyt. Ez a magyar autósport egyik legtradicionálisabb rendezvénye, de amelyet nyolc évig nem rendeztek meg a pálya alkalmatlansága miatt. Itt ugyanis a pálya valójában közút, a 24-es út Parádsasvár és Galyatető között.
Tavaly azonban visszatérhettek a versenyautók, az útfelület felújítása és az épített versenypályákéhoz hasonló biztonsági eszközök beépítésével. A soron következő hétvégén pedig már nemcsak a hazai versenyzők vághatnak neki az emelkedőnek, de az FIA Közép Európai Zóna Trófea versenynaptárában is szerepel a verseny.
Több kategóriában számos különleges versenygép áll majd rajthoz a hétvégén. Például egy lengyel csapat Hyundai i20 WRC-je, melyet először láthatnak itthon az autósport-rajongók. A hazai versenyzők közül itt lesz Bódis Kálmán Porschéjával, az egyik pályacsúcsot birtokló Turán Frigyes Ford Fiesta R5-tel. Persze az örök közönségkedvenc Ladákkal is számos versenyző áll majd rajthoz. A belépőt megváltva nézők a depó területére is beléphetnek, találkozhatnak a versenyzőkkel és megnézhetik a versenyautókat.
Ilyen volt tavaly a verseny:
Mi az a hegyi verseny?
Az úgynevezett hegyi felfutó versenyek a több mint százéves hazai autósport legtradicionálisabb rendezvényeinek számítanak. Már az 1920-as években rendeztek versenyeket a Sváb-hegyen, aztán a háború után, míg meg nem épült a Hungaroring, addig nagyrészt a hegyi versenyek voltak hazánkban az autós gyorsasági szakág versenyzői számára a kizárólagos megmérettetési lehetőségek Pécsen, Visegrádon, Lillafüreden és Parádsasváron.
A versenyág jellegzetessége, hogy egy 3-9 kilométer hosszúságú, általában folyamatosan emelkedő pályát jelölnek ki, melyen sok esetben a rajt és a cél pontja között nagyon komoly szintkülönbség van. Az általában szinte csak kizárólag kanyarokból álló pályát a versenyzőknek az edzésfutamok során kell memorizálniuk és megtalálni a pályához legjobban illő beállításokat, kiválasztani a megfelelő abroncsokat.
Az éles verseny, az úgynevezett felfutás során általában félpercenként rajtolnak az autók és nyilván a győztes az lesz, aki a legrövidebb idő alatt teljesíti a pályát. A végeredmény többnyire a lebonyolítás rendszerétől függően két ilyen éles felfutás összesített idejéből adódik össze.