A hagyományos fekete bitumen a napfény 80-90 százalékát elraktározza, míg a világos színű burkolat visszaveri a napsugarakat, látványosan csökkentve a hőmennyiséget – állítják a technológia hívei.

„Itt a fekete felületen jelenleg a hőmérséklet 42-43 Celsius-fok. A másik oldalon, ahová már felvittünk egy fehér réteget, és ahová egy másodikat is tervezünk felvinni, 36 Celsius-fok. A különbség tehát 6-7 Celsius-fok” – magyarázta Jeff Luzar, a bevonatot szállító Guartop cég alelnöke.

George Ban-Weiss, a Dél-kaliforniai Egyetem építő- és környezetmérnöki karának tanársegéde szerint a „hűvös útburkolat” ígéretes megoldást kínál a globális felmelegedés elleni harcban a városokban, ahol a bitumen, a nagy népsűrűség és a sok gépjármű úgynevezett hőszigeti hatást kelt.

„A nap hőjét visszaverő úttestek az egyik stratégia a zöldtető és a fásítás mellett, amivel a városok csökkenthetik a hőmérsékletet” – vélte a technológia szakértője.

Az „angyalok városa” az első kaliforniai település, ahol a „hűvös útburkolatot” közúton tesztelik – hangsúlyozta Greg Spotts, a Los Angeles-i útfenntartó igazgatóhelyettese, aki elmondta, hogy parkolókban már kipróbálták az eljárást.

Alan Barreca, a Los Angeles-i székhelyű Kaliforniai Egyetem környezettudományok tanára hangoztatta, hogy van már hatékony védekezés a hőség ellen, a klímaberendezés, de mindenkinek nem áll módjában ilyet beszerezni, míg a „hűvös úttestek” előnyét mindenki élvezi. A klímaberendezésektől való függés csökkentése egyben kevesebb üvegházhatású gázkibocsátást is jelent – tette hozzá.