22 éves fennállása során csupán egyszer nőtt ilyen sokat egyetlen év alatt a J.D. Power piackutató intézet APEAL-indexe: az autóipari teljesítményt, kivitelezést és ergonómiát (Automotive Performance, Execution and Layout) mérő viszonyszám a teljes észak-amerikai piacra vetítve a tavalyi 801-ről idénre 810-re nőtt. Az ok egyértelmű: az emberek elégedettebbek autójuk képességeivel, formavilágával és szolgáltatásaival – mármint nagy átlagban.

A felmérés 25 kategóriában 10 paraméter (külső, belső, menetdinamika, kilátás/biztonság, ülések, hajtáslánc, tárolás/helykínálat, fűtés/szellőzés/klíma, audio/infotainment/navi, és fogyasztás) mentén vizsgálta a fogyasztók véleményét, és az általános vélemény, hogy egyre kedvezőbb a helyzet. Az ok nem bonyolult: a technológia gyorsabban fejlődik, mint amihez hozzá vagyunk szokva, így azok a technológiák, amelyeket ma már akár kisautókba is költséghatékonyan be tudnak építeni a gyártók, tudatunkban még mindig prémiumkategóriás szolgáltatásként élnek – ilyenek mindenekelőtt a radar- és kameraalapú vezetőtámogató funkciók, vagy a kapcsolódási, okostelefon-szinkronizációs szolgáltatások.

Ennek köszönhető, hogy míg a tömegpiaci márkák vevőinek átlagos elégedettsége a tavalyi 804 pontról 814-re nőtt, a prémiumszegmensben a növekedés csupán 1 pont volt – igaz, 844-ről 845-re. Viszont ez azt is jelenti, hogy soha nem volt még ilyen csekély a különbség a tucatmárkák és a presztízsgyártmányok között. Megnyugtató hír, hogy az APEAL felmérésen kategóriaelsőséget elért 25 típus közül nyolc az IQS (kezdeti minőség tanulmány) vizsgálaton is díjat nyert, azaz nem tartalom nélküli csillogásról van szó.

A legmagasabb, 884-es APEAL pontszámot idén (ahogy az előző tizenkét évben is) a Porsche kapta. A frissen alapított Genesis márka a második (869), mögöttük a három német presztízsmárka jön. A VW-csoport hat, a BMW négy díjat nyert, a Ford, a GM és a Kia hármat-hármat. A legtöbbet a Chrysler javított, 774-ről 815 pontra.

A kategóriaelsőségek a következőképpen alakulnak:

Prémium szabadidőjármű

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 1

Felső kategóriás prémium SUV Cadillac Escalade
Középkategóriás prémium SUV Porsche Cayenne
Kompakt prémium SUV Porsche Macan
Kiskategóriás prémium SUV BMW X1

Szabadidőjármű

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 2

Felső kategóriás SUV Chevrolet Tahoe
Középkategóriás SUV Nissan Murano
Kompakt SUV Honda CR-V
Kiskategóriás SUV Kia Niro

Pickup

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 3

Nehéz pickup Ford Super Duty
Középkategóriás pickup Honda Ridgeline
Könnyű pickup Ford F-150

Sportautó

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 4

Középkategóriás prémium sportautó Porsche 911
Középkategóriás sportautó Dodge Challenger
Kompakt sportautó MINI Cooper

Prémium személyautó

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 5

Középkategóriás prémiumautó Audi A7
Középkategóriás prémiumautó Lincoln Continental
Kompakt prémiumautó Audi A4
Kis prémiumautó Audi A3
Kis prémiumautó BMW 2-es sorozat

Személyautó

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 6

Nagyautó Kia Cadenza
Középkategóriás autó Nissan Altima
Kompakt autó MINI Clubman
Kisautó Chevrolet Bolt

Buszlimuzin

Egyre kisebb a különbség a luxus- és tömegautók között 7

Kompakt buszlimuzin Kia Soul
Buszlimuzin Chrysler Pacifica