Lépjünk vissza picit az időben, fontos, hogy korábbról lássuk a történteket. Májusban a Vezess megkérdezte az akkor még épülőben lévő Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszerről (TSM) az illetékes minisztériumot. „Személyautókat, utánfutós személyautókat, 3,5 tonnánál kisebb kisbuszokat/kisteherautókat is ellenőriz majd a rendszer, és bírságolja ezek üzembentartóit/sofőreit is?”
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egyértelmű választ adott. „Túlterhelés esetén a menettulajdonságok a jármű kategóriájától függetlenül romlanak (pl. hosszabb fékút, romló kormányozhatóság), így a baleseti kockázat minden esetben nő. A rendszer képes lesz minden áthaladó jármű tengelyterheléseit és össztömegét megmérni.
Bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani.”
Senki nem vitathatja a közlekedéssel kapcsolatos ügyeket intéző minisztérium indoklását. Bizonyosan fáj a bírság egy-egy túlterhelt trélert húzó neppernek vagy cementes zsákokkal agyonpakolt furgonjával 70-nel kóricáló kőművesnek, de minden útnak induló autós közös érdeke kell legyen a biztonságos célba érés. Józan ésszel nem nagyon lehet belekötni a válaszba, még ha meglepő is volt olvasni a nyárelőn, hogy a súlyellenőrző rendszer mérőpontjai hamarosan nemcsak a kamionosokkal foglalkoznak, hanem „bármilyen járművel”. Sőt, hogy bírság lesz a túlpakolás következménye.
Májustól szeptemberig az ország számos pontján gőzerővel dolgoztak is a mérnökök irányította munkások, hogy az NFM akkori tájékoztatása szerint év végére elkészüljön a rendszer. A fontosabb főutak mentén összesen 89 mérőhelyen szereltek fel rendszám- és járműazonosító kamerákat az út fölé, súlymérő szenzorokat süllyesztettek az aszfaltba, így kialakítva egy olyan rendszert, ami a túlterhelt járművek üzemben tartói számára képes lesz „bírsághatározatot küldeni az objektív felelősség elvének alkalmazásával”.
Ekkor jött a váratlan bejelentés szeptember elején
Meglepő részletekkel, egy átlagos szerda este, 19 óra 8 perckor érdekes közlemény került ki a kormany.hu-ra. Eszerint szeptember 19-én elindul a TSM. Ami nem éppen kerek dátum, nem hónap eleje, se nem közepe, még csak nem is hétfő. Annál is furcsább az indulás hirtelen bejelentése, mert maga a közlemény állítja, hogy tulajdonképpen még nincs is kész száz százalékban a rendszer, szeptember végén is kell még egy-két napig forgalomkorlátozásra számítani.
A közlemény legelső mondata ugyan azt állítja, hogy elindul 19-én az „objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmód”, a legutolsó mondatából viszont kiderül, hogy egyelőre „bírsághatározatokat nem, csak figyelmeztető határozatot küldenek a szabályszegő jármű üzembentartójának.” A legfontosabbról (mikortól bírságolnak?) említést sem tesz.
Hogy tájékoztassuk olvasóinkat, kérdéseket küldtünk a minisztériumnak, és cikket írtunk az addig rendelkezésünkre álló információkból (NFM-levél, NFM-közlemény). Pár nappal később, vasárnap, ebédidőben érkezett meg a válaszlevél a minisztériumból, mások mellett ezzel az erős mondattal. „Megalapozatlan következtetéseivel szemben
a TSM rendszer motorkerékpárok, személyautók, utánfutók, trélerek vagy lakókocsik üzembentartóinak nem küld bírsághatározatot…”.
Itt tessék visszagörgetni a cikk elején lévő, dőlt betűvel írt mondatokhoz. A kérdésünkhöz, és a rá adott hivatalos válaszhoz. Nyilván ez nem egy kinek van igaza verseny, milliószor fontosabb maga az információ: a korábbi közléssel ellentétben tehát mégsem kell bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására számítani.
Az NFM levele azt is elárulja, hogy szeptember 10-ig mindössze 8 mérőhelyet hitelesítettek, szeptember 19-ig még kettőnél várható, és „jövő év elejére készül el mindenütt”. Közben persze mennek a figyelmeztetések.
Gondok vannak vele?
Növeli az elindulás körüli érdekességeket az egyik legnagyobb fuvarozós szervezet tegnapelőtti közleménye. Szó szerint idézzük a legfontosabb részét:
„A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete vezetése és szakértői az elmúlt hónapokban folyamatosan figyelemmel kísérték a TSM-rendszer kiépítését, és több alkalommal egyeztettek az illetékes minisztériummal, a hatóságokkal és a jogalkotóval, kiemelt figyelmet fordítva az EU-ban egyedülálló mérési rendszer kiküszöbölendő hibáira, hiányosságaira. Az MKFE szervezésében a hatóságokkal közösen megtartott tesztmérések igazolták az érdekvédelmi Egyesület több aggályát is, ennek köszönhetően az NFM 2017. december 31-ig elhalasztotta a rendszerben detektált szabálysértőkre, az objektív ágon történő automatikus bírságkiszabást. Idén tehát az MKFE javaslatának megfelelően csak figyelmeztetést kapnak a TSM mérések szerint túlsúllyal közlekedő járművek üzembentartói.”
Mit állít az MKFE? A rendszer megalkotóival együttműködő szervezet szerint hibák és hiányosságok vannak a rendszerben. De látjuk, mégis elindult. Mit állít még az érdekképviselet? Hogy az ő javaslatuknak megfelelően megy csak figyelmeztetés a szabályszegőknek bírság helyett.
Néhány konkrétumot is írnak a nehézségekről. Szerintük „a rendszerrel kapcsolatban felmerülő kérdések” között van az „ömlesztett áru, a folyadék és élőállat szállítás, az időjárási viszonyok változása, az útfelület rongálódásának, stb. hatása a mérési eredményekre”.
???
A TSM-et kiépítőkkel együttműködő egyesület által említett nehézségek felvethetnek néhány kérdést. Ha egy 40 tonnás kamionnál nem könnyű mindig kilóra pontosan meghatározni mondjuk egy 1000 kilós túlterhelést, akkor lehet, hogy az 1,2 tonnás személyautónál még nehezebb a 100 kilósat? Lehet, hogy ez összefüggésben áll azzal, hogy a személyautók kontrollja mégis kimarad? Tényleg nem tudjuk, ezért megkérdeztük a minisztériumot erről is, másokról is.
Nagyon fontos a járművezetők pontos tájékoztatása, hiszen tegnaptól már repülnek az ejnye-bejnye levelek. Másfél hete újabb e-mailt küldtünk, többek között ezekre voltunk kíváncsiak:
- Miért változott meg a májusi közléshez képest a bírságolandó járművek köre szeptemberre?
- 2018 után is kizárólag a fuvarozókat ellenőrzik és bírságolják majd?
- Mikor indul pontosan a fuvarozók bírságolása?
- Oké, hogy nem bírságolják a személyautósokat, de ellenőrzik ezen járművek súlyát? Rögzítik a súlyukat?
- Személyautók jelentős túlterhelésének érzékelése esetén sem tesz semmit a TSM?
- Mennyi volt a túlterhelés miatt 2016-ban idehaza kiszabott bírság összesen?
- Mennyi lesz a terveik szerint 2018-ban a bírság összesen?
Ha már forintok, már csak azért is jó lenne tudni a túladóztatott autósoknak, fuvarozóknak és buszosoknak pontosan mindent a TSM-ről, mert az ő befizetéseik is vastagon benne vannak a rendszerre elköltött 29,9 milliárd forintban. Ez költségvetési pénz, nem ingyen jött EU-támogatás.
Tegnap elindult a rendszer.
(nyitóképünk illusztráció)