A Mothers of Invention (szabad fordításban „az újítás anyái”) kifejezés hallatán legtöbbünknek Frank Zappa korszakalkotó zenekara jut az eszünkbe, ez alkalommal azonban valami egészen másról van szó – bár a Toyota azonos nevű kezdeményezése sem kevésbé forradalmi jelentőségű.
Az autógyártó még 2013-ban alapította azt az ösztöndíjat, ami olyan női vállalkozókat, illetve női vezetés alatt működő vállalatokat támogat, akik vagy amelyek sikeres újításokkal, újszerű technológiákkal, hiánypótló termékekkel járulnak hozzá a társadalom gazdagításához, az emberiség fejlesztéséhez, anyagi és erkölcsi értelemben egyaránt.
Az idei díjazottak
Az elmúlt hat évben összesen 19 hölgy részesült az 50 ezer dolláros támogatással járó elismerésben. Idén hárman kapták meg az ösztöndíjat. A Sarah Evans által alapított Well Aware az afrikai vízhiánnyal, illetve szennyezett ivóvízzel vette fel a harcot; a kutakat ásó, vízellátó rendszereket kiépítő szervezet tevékenysége eddig mintegy 150 ezer ember életét változtatta meg.
A SolePower megálmodója, Hahna Alexander olyan szerkezetet kívánt létrehozni, amely járásunk mozgási energiáját alakítja elektromos energiává. A cipőtalpba beépíthető mini generátor és akkumulátor hordozható elektronikai berendezések ellátására éppúgy alkalmas, mint „okos bakancsok” készítésére – utóbbiak például folyamatosan tájékoztathatják a munkaadókat a veszélyes munkahelyen dolgozók helyzetéről, így azonnal felismerhető, ha valaki bajba került.
A Lab4U („laboratórium, neked”) gondolata akkor pattant ki Komal Dadlani fejéből, amikor látta, hogy hazájában, Chilében még az egyetemek sem rendelkeznek megfelelő tudományos műszerekkel. Ezért olcsó, széles körben elérhető technológiákat – például okostelefonokban is megtalálható gyorsulásérzékelőket – alkalmazva épített fizikai kísérletekre, alapvető kutatási feladatokra alkalmas berendezéseket.
A Women in the World konferenciával karöltve átadott díjakat olyan nők kaphatják, akik jövőképükkel megváltoztatják a világot, akik képesek társadalmi vagy egyéb globális problémákra megoldásokat keresni, új termékkategóriákat teremteni, innovatív technológiákat létrehozni.
„Megtisztelő, hogy támogathatjuk ezeket a kiváló és kreatív hölgyeket, akik optimizmusuknál, intelligenciájuknál és kitartásuknál fogva jobbá teszik azok életét, akikről a társadalom oly gyakran megfeledkezik” – nyilatkozta Lisa Materazzo, a Toyota marketingért és kommunikációért felelős alelnöke.