Tíz szempontot: a dugók sűrűségét/utak telítettségét, a közösségi közlekedési lehetőségeket, az átlagos parkolási díjakat, az üzemanyagok árát, a városban elérhető átlagsebességet, a légszennyezettség mértékét, a balesetek számát (azon belül súlyozottan a halálos kimenetelűek arányát), az utak minőségét, valamint a forgalomban részt vevők közötti feszültségek és konfliktusok minőségét és gyakoriságát mérték a fkzteile24.de megbízásából.

Kiindulási alapként vették az 500 legnagyobb autóparkkal rendelkező várost, innen szűkítették le a listát. A különböző szempontok szerinti adatokat navigációs adatbázisokból, turisztikai és WHO-felmérésekből, valamint kérdőívekből szedték össze. A módszertan részletes leírása, valamint az egyes részpontszámok angol és német nyelven elérhetők a cég honlapján.

Tényleg a világ szégyene a budapesti közlekedés? 1

Mindent összevetve a lista élén egészen meglepő városok szerepelnek:  közlekedés szempontjából a legjobb Düsseldorfban élni, utána jön Dubaj, Zürich, Tokió és Basel, és így tovább. A lista legvégén Mumbai, Ulánbátor,  Lagos, Karachi és Kalkutta állnak – csupa olyan város, ahová átlagos európai turista nem autóval érkezik.

Na és Budapest? Fővárosunk összesítésben a teljesen átlagos 54. helyen áll; Chicago és Tallin egy picit jobb, Melbourne és San Diego egy kicsit rosszabb nálunk. Nem is olyan vészes, igaz?

Lássuk a részeredményeket is: a dugók szempontjából például kifejezetten jók vagyunk, a 7. legjobban járható város a miénk (atyaég, akkor vajon mi lehet másutt?!). Benzinárak terén a 48., dízelből az 58. helyen állunk, parkolási díjakban a kedvező 22. helyre futotta.

Tényleg a világ szégyene a budapesti közlekedés? 11

Tömegközlekedésünk viszont csapnivaló, legalábbis a felmérés szerint, amely a gyorsvasutak és föld alatti vasutak hálózatának egy főre eső hosszát vizsgálta. A 85. helyet nem tesszük ki az ablakba. A belváros és a repülőtér között a navigációs adatok szerint 27,10 km/óra átlagsebességgel lehet haladni, ami az 57. helyre elég; a légszennyezettség mértékbe szintén gáz, a 67. hely rosszul hangzik, Marseille és Bukarest között fulladozunk.

Szintén rosszak a baleseti statisztikák, az 59. helyen álluk, ami csoda, hiszen az utak minősége (ez országos, nem város-specifikus statisztika) a 80. helyre tesz minket. Ezen nem is csodálkozunk. Na és mi van az anyázással, ökölrázással, tettlegességig fajuló veszekedéssel? A 40. helynél sokkal rosszabb is lehetne, de azért még nem Helsinki (1.) a város.

Tényleg a világ szégyene a budapesti közlekedés? 12

Összességében tehát vacak, de sokkal rosszabb is lehetne Budapest közlekedése. A teljes, szempontonként rendezhető listát megtalálod ezen a weboldalon.