TDI dízelmotoros Passatot vezet be a Volkswagen 2018-ban a japán piacra – közölte nemrég a német autómárka helyi vezérképviseletének vezetője, Till Scheer. A hír nem kacsa, a dízelmotorok emissziós értékeinek manipulálásával magát világbotrányba sodró konszern valóban a kétliteres Passat TDI importjával reagál a dízelek iránti igény megugrására. A Passatot más modellek követhetik.

A Mazda és a német márkák aratnak

2017 első két negyedévében körülbelül 30 000 dízelmotoros személyautót exportáltak a német autógyártók a szigetországba, ami 20 százalékos növekedés 2016 első hat hónapjához képest. A BMW kínálatában nagyon kapós az 523d, a dízelarányt az új X3 aszfaltterepjáró bevezetése tovább erősítheti. A Mercedes-Benznél 30 százalékra nőtt a dízelmotoros személyautók részesedése az idei év első hat hónapjában a Der Spiegel hetilap online kiadása szerint.

A japán márkák közül csak a Mazda tud profitálni az öngyulladásos motorok iránt látványosan, de elhanyagolható bázisról növekvő igényből. A dízelmotorral is megvásárolható CX-5 és CX-3 a bestseller a műfaj korlátain belül. A teljes dízelpiacról 2016-os számaink vannak, 144 000 személyautó talált gazdára Japánban, míg elektromos autóból 15 299, hidrogénhajtásúból 1055 darabra volt igény.

A kulcs az adókedvezmény

A hazai és az európai trendekkel ellentétes folyamatot a dízelmotoros személyautók csekélyebb fogyasztásából fakadó alacsonyabb szén-dioxid-emissziója hajtja. Japánban ugyanis adókedvezmény jár a benzineseknél alacsonyabb CO2-kibocsátásért. A svájci Blikk arról ír, hogy 1,2 millió forintnyi gépjárműadót takaríthat meg az évek során az a vevő, aki benzines helyett dízelmotorral vásárolja meg középkategóriás kocsiját.

Bár a jelenség érdekes, összpiaci méretekben ne gondoljatok átrendeződésre: a távol-keleti ország körülbelül évi 5 millió darabos újszemélyautó-piacát továbbra is a hazai márkák benzines és benzines-elektromos hibridjárművei uralják. 2016-ban 3 240 000 db volt személyautó és 1 720 000 db miniautó az IHS Automotive autóipari elemzőcég adatai szerint.

Európában visszaszorul, de nagyon erős a dízel

Európában a dízelmotoros járművek visszaszorulnak az újautó-értékesítéseken belül, de változatlanul meghatározóak a piacon. Arányuk a 15 dél-, közép- és nyugat-európai tagállamban (a 2004-es bővítési kör előtti országokban) 2011-ben tetőzött 56,1 százalékon. Ez 2016-ra 49,9 százalékra csökkent az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint.

A vásárlók olyan dízelhívő országokban is egyre nagyobb arányban térnek át benzines, illetve gázüzemű autókra, mint Belgium vagy Franciaország. Előbbiben a 2008-ban értékesített új személyautóknak még 79,0, utóbbiban 77,3 százaléka volt dízel, ami 52,0, illetve 52,1 százalékra apadt 2016-ra. Németországban 2012 volt a dízelek csúcséve 48,1 százalékos részaránnyal, amiből 45,8 százalék maradt a tavalyi évre.