Ambiciózus terveket szövöget a londoni Green Tomato Cars vállalat: idén a brit főváros legnagyobb zéró károsanyag-kibocsátású személyfuvarozó vállalkozásává szeretnének válni. Bár a közelmúltban bemutatott, elektromos üzemű Black Cab forgalomba állítása megnehezíti ezen célkitűzésüket, egyelőre jól haladnak. Anno elsőként kezdtek Priusokkal taxizni, aztán ugyanezt az európai úttörő szerepet folytatták a Mirai FCEV szedánnal.

Taxiként állt helyt a hidrogénes Toyota 1

Minimális szervizigény, egyszerű karbantartás – legalábbis ezt mesélik az üzemeltetők.

Az elmúlt 24 hónap alatt 80 ezer kilométert ment a Mirai, egyetlen sofőrrel. A 9 milliós metropolisz belvárosi forgalma nem gyerekjáték, de a hidrogénes Toyota meghibásodás nélkül bírta a gyűrődést.

„Az elmúlt bő két évben naponta átlagosan 190-200 kilométert autózom. Úgy számolom, átlagosan heti ötven utast szállítottam ezzel a nagyszerű autóval, tehát az elmúlt két évben mintegy ötezren tapasztalhatták meg a Mirai-élményt” – mondta a sofőr, Theo Ellis, akit a jubileum alkalmával autója kicsinyített másával lepett meg a brit Toyota-forgalmazó. „Az autó ma is olyan, mintha vadonatúj volna, és ugyanolyan élvezetesen vezethető, mint a legelső napon. Ez mindenekelőtt könnyű manőverezhetőségének és persze a meghajtásból adódó, megbízható, zaj- és rezgésmentes, finom erőkifejtésből adódik. Átlagosan négy percet vesz igénybe a tankolás, két feltöltés között jellemzően 480 kilométert tudok megtenni.”

Taxiként állt helyt a hidrogénes Toyota 2

3D nyomtatóval elkészítették a Mirai-taxi méretarányos makettjét, és még parányi sofőrt is eszkábáltak bele.

A személyszállító Mirai az elmúlt két évben a számítások szerint 7470 liternyi vizet „pufogott ki”, és semmi mást. A zéró kibocsátásra egy elektromos autó is képes lett volna, de annak összesített feltöltési időigénye a Mirai 14 órájával szemben 50 nap (!) lett volna.

A Mirai másik előnye a minimális és problémamentes karbantartás: a hajtáslánc jóval kevesebb elemből áll, mint egy belsőégésű motor esetében, a folyadékok mellett csupán az üzemanyagcella hűtőrendszerét, a hidrogénszenzort és az üzemanyag-szállító rendszert kell ellenőrizni. Erre bármely hivatalos Toyota-szerviz alkalmas, a szerelő felkészítésén túl csupán egy hidrogénszivárgás-érzékelőt és a szenzorok működésének ellenőrzéséhez használt, hígított hidrogén spray-t kell beszerezniük.

Taxiként állt helyt a hidrogénes Toyota 3

A Green Tomato Cars főnöke, Jonny Goldstone szerint az ügyfelek is imádják az autót.