Az egyesület csütörtökön MTI-hez eljuttatott közleményében a dízel gépjárművek esetleges németországi kitiltásának várható negatív környezetvédelmi hatásaira hívja fel a figyelmet. A német szövetségi közigazgatási bíróság február végén hirdette ki döntését, amely szerint az önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján kitilthatják a dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból.

A közleményben az MGE szakmai álláspontját ismertetve kifejtik: a német bíróság határozatának következményeként számítani kell arra, hogy a német és esetleg más fejlett országokban élő autótulajdonosok lecserélik az idősebb dízelautóikat, amelyek ezután tömegesen és olcsón kerülhetnének be a magyar piacra. Az egyesület intézkedéseket szorgalmaz, hogy a várható dízelautó-dömping ne érje felkészületlenül Magyarországot.

Emlékeztetnek arra, hogy már korábban is javasolták a gépjárműadó átalakítását, amely a kisebb kibocsátású járműveket adóelőnyben részesítené, illetve átfogó javaslatot tettek egy környezetvédelmi alapú gépjármű adórendszer bevezetésére.
Az MGE emlékeztet arra, hogy Magyarországon a gépjárműpark életkora meghaladja a 14 évet, korösszetétele pedig igen egészségtelen, átlagosan EURO 4-es besorolású. Ezek a beáramló használt import kocsik a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban ötvenszeres, nitrogén-oxidban háromszoros károsanyag-kibocsátást produkálnak – mutatnak rá.

A közleményben ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a dízelüzemű járművekkel kapcsolatos esetleges német kitiltási intézkedések nem érintik az EURO 6-os környezetvédelmi besorolású, vagyis a 2014. január 1-je után gyártott gépjárműveket, ezeknek a járműveknek a beszerzése semmiféle kitiltási kockázattal nem jár.