Az európai, ezen belül a magyar autópiac jövőjét is érintheti a németországi, lipcsei szövetségi bíróság minapi döntése, amely szerint a német önkormányzatok az arányosság elvét betartva végső esetben kitilthatják az utakról a legszennyezőbb – elsősorban – dízelmotoros autókat – A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) közleménye szerint.

A két szervezet igen borúsan látja a magyar autópiac helyzetét, azt követően, hogy 2017-ben 116 ezer új autó talált gazdára, ugyanakkor külföldről 156 ezer használt autó is érkezett az országba. Úgy tudni a beérkezett járművek nagyjából 30 százaléka 15-20 éves, azaz magas károsanyag-kibocsátású gépkocsi. A fentiek miatt a szervezetek félelmei szerint kérdéses műszaki állapotú és futásteljesítményű, elavult autók jöhetnek az országba, ami környezetvédelmi szempontból további kihívást jelenthet, amely ellen fel kell lépni.

A lízingszövetség és a GÉMOS) szerint a modern, alacsony környezetterhelésű autókra kell koncentrálni, amelyek kedvező kamatozású konstrukciókkal finanszírozhatóak. „Az autózást a jelenlegi szabályozás eredményeként sokféle adó terheli. A vásárlásnál az áfa mellett a regisztrációs adó és illeték típusú díjak, az autó tulajdonlásához és az autó használathoz kötődik például a gépjárműadó mellett az útdíj és az üzemanyagok adója is.” – mondta Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke, majd hozzátette:  „Több nemzetközi tanulmány is arra jutott, hogy az adók csökkentése az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy a kisebb károsanyag-kibocsátással bíró gépjárművek vegyenek részt a közúti forgalomban. Érdemes lenne az autókat érintő, jelenlegi adórendszer módosítását megfontolni, mégpedig úgy, hogy az fokozottabban figyelembe vegye a környezetterhelést.”