Rengeteg hír jelent meg az elmúlt hónapokban a műszaki vizsgával kapcsolatban: alaposabb, szigorúbb eljárás, a vizsgakövetelmények változása, az autó állapotának újfajta értékelése került említésére, hol pontos, hol félreértelmezett jogszabályokra, információkra alapozva. Az egyre zavarosabb információs káoszban a Kwik Fit autószerviz-hálózat szakértői segítéségével próbálunk rendet teremteni.
Hogyan zajlik gyakorlatban a műszaki vizsga?
Bukni a műszaki vizsgán lesújtó érzés, pedig ezt akkor is összehozhatjuk, ha átlagos autótulajdonosként semmilyen hibát sem találunk. Ezernyi apróságra kell figyelni, így a legjobb, ha felkészült szervizre bízzuk a folyamatot, és még műszaki előtt kérünk egy átfogó állapotfelmérést, így nem érhet minket meglepetés a vizsgánál.
A vizsga napján első az autó okmányainak ellenőrzése, igazolni kell az érvényes biztosítás meglétét, valamint nem szabad elfeledkezni saját papírjainkról sem. Személyi igazolvány, lakcímkártya, forgalmi engedély szükséges, ha pedig nem a saját nevünkön van az autó, akkor egy meghatalmazás is kell a vizsgálat előtt.
Ha a bürokratikus oldal rendben, akkor jöhet maga a vizsgálat, amire jó esetben egy-másfél óra elég. Alaposan körbenézik az autót, felmérik a karosszéria, a tükrök, üvegek állapotát, tengelyenként azonos méretű, legalább 1,6 mm bordamélységű abroncsoknak kell felszerelve lenniük.
Az esetleges korróziót a karosszérián és a kipufogón is ellenőrzik (rozsdafolt lehet, de lyuk nem, ha ilyen akad, akkor bukik az autó). Megnézik a futómű, kormánymű holtjátékait, olajszivárgások után kutatnak, ellenőrzik a világító, fény- és hangjelző berendezéseket, lekérdezik az autó elektronikus öndiagnosztikáját, elvégzik a fékpados fék- és futómű-ellenőrzést és a környezetvédelmi mérést.
A fékekre szigorúan odafigyelnek a vizsgabázisokok, az első és a hátsó fékberendezéseknek közel egyformán kell fogniuk. Fontos, hogy a hátsó fékek is megfelelő hatásfokkal működjenek!
A jobb és bal oldali kerekek fékerőkülönbsége maximum 30 százalék lehet. A kéziféknek dupla szerepe van a gépkocsiban: álló helyzetben rögzít és meghibásodott lábfék esetén fékez, ezért fontos, hogy hibátlanul működjön. A műszaki vizsga során a fékellenőrzéskor nemcsak a fékerőeltérést vizsgálják, hanem azt is, hogy mekkora pedálerőnél érjük el az adott fékhatást. Fény derülhet arra, hogy gépkocsi fékrásegítője hibás, esetleg a fékpofák, féktárcsák, fékbetétek vagy fékdobok rossz állapotban vannak.
A nem működő ABS-ről vagy ESP-ről tájékoztató fedélzeti hibajelzés esetén természetesen nem kerülhet vissza a forgalomba az autó javítás nélkül, de mondjuk egy követőradar- vagy parkolókamera-hiba egyelőre nem játszik szerepet a vizsga folyamatában.
Egy felkészült szervizben az egész folyamat átvizsgálással, felkészítéssel, és magával a vizsgával lezajlik egy nap alatt, ha pedig probléma adódna, már helyben az autó, el tudják végezni a szükséges javításokat.
Mi változik?
A Magyar Közlönyben közzétett jogszabály alapján új módszer szerint rangsorolják az autó állapotát. A besorolás szerint lehet a vizsgáztatott járművön: kisebb hiba, komoly hiba és veszélyes hiba. Ez autós szempontból kedvező, mivel bizonyos esetekben nem veszik el a vizsgadíj, lehetőség van pótvizsgára. (Az eddigi műszaki vizsgákon vagy megfelelt, vagy megbukott a gépjármű).
Kisebb hiba: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásoló kisebb hiányosságok, valamint az előírásoktól való egyéb kisebb eltérések.
Komoly hiba: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést befolyásoló, illetve a közúti forgalom többi résztvevőjét veszélyeztető jelentős hiányosságok vagy az előírásoktól való egyéb jelentősebb eltérések.
Veszélyes hiba: a közúti biztonságra közvetlen és azonnali veszélyt jelentő vagy a környezetterhelést befolyásoló veszélyes hiányosságok, amelyek indokolttá teszik, hogy a tagállam vagy annak illetékes hatóságai megtilthassák a jármű közúti forgalomban való használatát.
Agócs Zoltán, a Kwik Fit területi vezetője szerint a gépjármű-tulajdonosok olyan nagy változást nem fognak érzékelni a műszaki vizsga menetével kapcsolatban, hiszen a gyakorlatban a legtöbb szerviz teljes körű ügyintézést vállal: elintézi az autók műszaki átvizsgálását, javítását és vizsgáztatását is. Így a tulajdonosoknak nem feltétlenül kell foglalkozniuk a jogszabályi változásokkal.
Pontatlan híradások okoztak félreértést
Egyes sajtóhírek szerint a meglévő forgalmi mellett a műszaki vizsgálati bizonyítvány is kérhetik a rendőrök, de ez ebben a formában nem fedi a valóságot. A rendőrség hivatalos közleménye röviden összefoglalva: téves információ, hogy május 20. után még egy igazoló papírt is át kell adnia az autósoknak rendőri intézkedés során, a járőrök nem fognak műszaki vizsgálati bizonyítványt kérni.
A bizonyítványt autó- és trolibuszokhoz, a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsikhoz és pótkocsikhoz, valamint egyes traktorokhoz kell a vezetőnek magánál tartania, illetve ellenőrzéskor bemutatni. Hozzátették ugyanakkor, hogy a külföldre, uniós tagállamba autóval utazóknak egységes európai okmányként ettől függetlenül is érdemes a kocsiban tartaniuk a bizonyítványt, de nem kötelező.
Személyautókban csak abban az esetben kell felmutatni a bizonyítványt, ha a forgalmi engedély betelt, és emiatt abba a műszaki érvényességet nem lehetett bejegyezni, valamint az új forgalmi engedélyt még nem adták ki.
Tehát átlagos autósként nincs szükség plusz dokumentumokra az autóban, a műszaki vizsgáztatásnál viszont akad változás május 20-át követően.
Magyarországon 2015 decembere óta minden járműhöz kiállítják a műszaki vizsga után a szóban forgó bizonyítványt, ez tulajdonképpen praktikus lépés az Európai Unió részéről, a rendőrök dolgát könnyíti meg, mivel így bármely tagállamban közlekedő járműnél meg lehet győződni a műszaki vizsga teljesítéséről.
Egyedül a külföldről autót vásárlók, kereskedők dolgát nehezíti meg a változás. Akkor nincs gond, ha a jármű behozatala esetén a gépkocsi megvásárlásakor az eladó átadja a dokumentumot. Ezt kézben tartva jöhet a megszokott honosítási eljárás. Ennek hiányában, vagy lejárt okmányok esetén viszont a hazai forgalomba helyezés nem intézhető el egy átlagos műszaki szemlével, egyedi forgalomba helyezést kell kérnie a tulajdonosnak, ez pedig egy sokkal költségesebb és időigényesebb megoldás.