Talán meglepő, de még 2017-ben sem minden európai ország tiltotta a jármű vezetése közbeni telefonálást. 2018. február 1-től azonban teljessé vált a kör, mert Svédország is hatályba léptette azt a rendelkezést, amely alapján kézben tartott mobiltelefont jármű vezetésekor használni tilos.
Miért lett Svédország az utolsó ország, amely eddig nem szankcionálta a telefonálást vezetés közben? Főleg azért, mert a svédeknél a szabályok tisztelete jóval magasabb szintű az átlagnál (nem véletlenül tartozik Svédország évtizedek óta a legbiztonságosabb úthálózattal rendelkező országok közé a földön), a svédek tudatosan ügyelnek a biztonságos közlekedésre, és a vezetés közbeni mobilhasználat a baleseti statisztikákban sem ütötte meg azt a szintet, mely a jogalkotókat lépéskényszerbe hozta volna. Eddig.
A jármű vezetése közbeni telefonálás egyre gyakoribb forrásává vált a közúti kockázatoknak és baleseteknek, így a parlament módosította a svéd közúti közlekedési szabályokat, idén februárban bevezetve a kézben tartott mobiltelefon használatának tilalmát. A jogszabályi tilalom a telefonok bármelyik applikációjának használatára vonatkozik, a telefonálásra, üzenetek írására, fényképezésre stb.
A 160 eurós büntetés mindössze üzenetértékűnek számít a skandináv országban, és nem tartozik a kiemelt bírságösszegek közé Európában, hiszen azonos szabályszegés esetén az Egyesült Királyságban akár 1100 euró, Észtországban pedig 400 euró megfizetésére kötelezhetik a jármű vezetőjét.
A német autóklub, az ADAC egy ábrán gyűjtötte össze a vezetés közbeni telefonhasználat aktuális bírságösszegeit az európai országokban.