A Škoda legfrissebb, reprezentatív kutatása a 18 és 59 év közötti korosztályra fókuszált. A felmérésből kiderült, hogy a válság óta évről évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjárműpark átlagéletkorán, amely a kutatás szerint jelenleg 13,6 év. A helyzetet jól tükrözi, hogy a 18 és 59 év közötti, autóval kapcsolatos döntésben résztvevőknek csak a harmada mondta azt, hogy tízéves vagy annál fiatalabb autója van. Ők elsősorban a nők, a felsőfokú végzettségűek és a városban élők.

Ennyit költenek a magyarok a saját autójukra 1

Az autókkal kapcsolatos kiadások jelentős részét az előre nem tervezhető szervizelési és javítási költségek teszik ki (évi 65 ezer forint). A kutatásban részt vevők tapasztalatai alapján az autóval kapcsolatos terhek éves szinten elérik a 214 ezer forintot. Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentősen magasabb: 260 ezer forint. Akinek tíz évnél idősebb autója van, annál ez valamelyest 200 ezer forint alatt marad.

Ennyit költenek a magyarok a saját autójukra 2

Casco-biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a kutatás szerint leginkább az ár és az autó kora. Míg a válaszadók 41 százaléka szerint túl drága a casco és nem éri meg fizetni, addig 20 százalékuk válaszolta azt, hogy személyautója túl öreg ahhoz, hogy cascót fizessen rá.

Ennyit költenek a magyarok a saját autójukra 3

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 497 volt. A legmagasabb 1000 főre eső gépjárműrátával Luxemburg rendelkezett két évvel ezelőtt (662). Hazánkban a KSH adatai szerint legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval.

Ennyit költenek a magyarok a saját autójukra 4

Sokatmondó ugyanakkor, hogy akinek nincs kocsija, az mivel indokolta, hogy nem vásárol. 33 százalékuk válaszolta, hogy nincsen elegendő önrésze, ezért nem engedheti meg magának a beruházást. 28 százalék a magas fenntartási költségek miatt ódzkodik a vásárlástól, 21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása. Ide kapcsolódó hír, hogy a Škoda a hazai importőrök közül elsőként tette elérhetővé privát bérletes konstrukcióban egyes autóit.

A kutatásból az is kiderült, hogy a 18-59 közötti korosztály 30 százaléka maga cseréli, 80 százaléka pedig otthon tárolja a gumikat.