Az USA-ban hagyományosan Kalifornia államban és a kaliforniai szabályozást követő 12 tagállamban a legszigorúbbak az autóiparral, az autókkal kapcsolatos károsanyag-kibocsátási és üzemanyag-takarékossági előírások. Az emisszió és a fogyasztás csökkentésének Kalifornia által vezetett folyamata az egész USA autóiparára és autópiacára hatással volt – eddig.

Donald Trump kormánya tegnapi közleményük szerint szövetségi szinten befagyasztani tervezi a környezetvédelmi előírások egyre szigorúbbá válásának folyamatát. Még Obama elnökségének idejében született egy általános terv arra, hogy 2012-től 2025-ig az Amerikában eladott autók üzemanyag-fogyasztása és emissziója nagyjából felére csökkenjen, a célérték ’25-re 54 mérföld/gallon, azaz kb. 4,35 literes százkilométerenkénti fogyasztás. Lett volna – ezt a folyamatot akasztaná meg most a kormány.

Érdekes, hogy még maguk az autógyártók sem elégedettek ezzel a döntéssel. Ha az USA autópiaca emissziós szempontból kettészakad, az beláthatatlan és tervezhetetlen körülményeket teremtene a szereplőknek.

Kalifornai kormányzója, Jerry Brown szerint a Trump-adminisztráció döntése egyenesen nemzetárulás: mint mondja, ezt az öt évtizedes, még a Reagan-érában indult környezetvédelmi szigorítást megakadályozni támadás az amerikaiak egészsége ellen.

(New York Times)