Intelligens szelepműködtetés (IVA) néven mutatta be új, digitális szelepvezérlési rendszerét a brit Camcon autóipari beszállító. A rendszer végre rászolgált az intelligens jelzőre, hiszen teljes egészében számítógép-vezérelt: a szelepeket nem vezérműtengely kényszeríti mozgásra, hanem egymástól függetlenül, villanymotoros szabályozással működnek.

Nem csak vezérműtengely nincs, de szeleprugó sem: logikus módon a nyitást és a zárást egyaránt közvetlenül végzi a rendszer.

Beverték az utolsó szeget a dízelek koporsójába 1

A lehetőségek határtalanok: bármely pillanatban, bármely fordulatszámon tetszőlegesen szabályozható a szelepnyitás, az emelés, az összenyitás mértéke. Egyetlen fordulat alatt teljesen zártról teljesen nyitottra változtatható a szelep állása, majd vissza – ez egy mechanikus rendszerrel megvalósíthatatlan volna.

A megoldás titka a sávszélesség: korábban is lehetett volna elektromechanikus szelepvezérlést építeni, de nem ilyen okosat, hiszen rengeteg számítást kell elvégezni ahhoz, hogy a szelepek mindig az igényeknek megfelelően dolgozzanak.

Beverték az utolsó szeget a dízelek koporsójába 17

Balra a Camcon ügyvezetője, Mark Gostick, jobbra Roger Stone műszaki igazgató

A brit kutatók a Jaguar soros négyhengeres, kétliteres Ingenium blokkjára építették rá a szívóoldali digitális szelepvezérlést, és kapásból 7,5 százalékos fogyasztáscsökkenést tapasztaltak, de úgy vélik, komplett rendszerintegráció esetén akár 20 százalék is elérhető. A tervezők szerint különösen hasznos lehet a megoldás a hibrideknél, ahol eleve intelligens vezérlés alatt működik a hajtáslánc.

Ugyanakkor a hengerlekapcsolás műveletét is forradalmasíthatja a megoldás: elképzelhető egy olyan programozás, ahol csak minden tizenkettedik ütemre gyújt a motor, azaz minden hagyományos ciklus után két „üreset” fut. Másfelől elvileg kétüteműsíthető is a motor az újfajta szelepvezérléssel, de a tervezők türelemre intenek: még dolgoznak a rendszeren, a gyakorlati megvalósítás messze van még.

Az alkotók szerint rendszerük még mindig olcsóbb tudna lenni, mint egy bonyolult, modern dízelmotor, és ahhoz hasonló fogyasztást tudna biztosítani, de a NOx- és részecske-kibocsátási gondok nélkül: ha a megoldás beválik, igazi dízelgyilkos lehet, fogalmaztak.