Ezernyi kérdése akad a témának, kezdve a téli gázolajtól, a megfelelő felszerelésen át egészen az olyan apróságnak tűnő dologig, mint a hidegindítás. Pár évtizede ez még valódi procedúra volt, manuális szívatóval, hidegindítóval. Mára egyszerűen beindul minden autó, de vajon van értelme percekig egy helyben állva járatni a motort. Ezt a témát jártuk körbe Gajdán Miklóssal.
A legbosszantóbb meglepetés, a befagyott ablakmosó
Ha minden kész az induláshoz, hogyan vezessünk?
Tartsuk be a követési távolságot, figyeljünk oda a gyalogosokra, iskolás gyerekekre. Ha megfontoltan, a körülményekre odafigyelve közlekedünk, elkerülhetjük a balesetveszélyes helyzeteket. Kezdődő esőben fokozottan figyeljünk, a nedves, nyálkás útfelület a lehullott falevelekkel rendkívül csúszós felületet ad. Ez fokozottan érvényes a mezőgazdasági területek mentén, a munkagépek által felhordott sár, törmelék könnyen galibát okozhat.
Kövessük az előttünk haladó nyomvonalát, és ha lehet, óvakodjunk az alattomos pocsolyáktól. Az ország útviszonyait ismerve sosem tudhatjuk, milyen mély gödör rejtőzik a vízfelszín alatt. Nagyobb esőben csökkentsük a sebességet, a gumik vízkiszorító képessége nem végtelen. Ha már nem képesek kiszorítani a megfelelő mennyiséget, megszűnik a kapcsolat az út és az abroncsok között, így a tapadás nullára csökken.
Szürke borongós időszak következik, ezért a látni és látszani elv fokozottan érvényes. Ellenőrizzük fényszóróink állapotát, tisztaságát, a helytelenül beállított fényszórómagasság nekünk és a többi közlekedőnek is komoly bosszúságot okozhat.
Ködös időszakban körültekintően használjuk az első és hátsó ködlámpát, ha már nehezen látjuk az előttünk haladót, felkapcsolhatjuk, de ahogy javulnak a látási viszonyok, mellőzzük a használatát, az erős fény zavarhatja a többi közlekedőt.
NÉHÁNY TÉVHIT A KÖDLÁMPÁRÓL
- Ha fizettem érte, akkor használni kell (Nem, nem kell, csak ha szükséges)
- Jobban látok, ha használom (Igen, a kocsi előtt 10 méterrel, és a műszerfalon szépen világít a visszajelző)
- Tök jól néz ki, menő vagyok, ha felkapcsolom (Nem!)
- Komolyabb országúti jelenlétet ad (Egy csőrös Scania vadráccsal az elején és négy reflektorral a tetején, az igen, de ez nem)
Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Ebben segíthet a jó állapotban lévő ablaktörlő lapát, illetve a megfelelően működő szellőzőrendszer, plusz egy párátlanító spray a nehéz nedves levegővel terhelt napokra. Ha nem esik eső, nincs, tejfölszerű köd akkor a nap okozhat nehézséget. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ezért könnyen elvakíthatja a nappal szemben közlekedőket. Nem árt, ha kéznél van a vezetéshez megfelelő napszemüveg, ezzel némileg enyhíthetünk a helyzeten.