7, 219, 17., 2.9, 1, a hétvége számokban, már ami, a bajnoki címről dönteni hivatott Nyíregyháza Rallye-t illeti. Az idei évben eddig hét futamon nyüstölte egymást Hadik András és Turán Frigyes, hogy aztán Nyíregyházán és Zemplénben döntsenek az abszolút cím sorsáról. A két fordos pilóta között 219 gyorsasági kilométer megtétele után az utolsó, tizenhetedik, Erő Gyorsasági döntött, ahol Hadik 2,9 másodperccel bizonyult sebesebbnek, így mindössze egy ponttal, de maga mögé utasította Turánt az éves értékelésben!

Temérdek dolog történt a hétvége folyamán, hisz a verseny rajtja előtt nem sokkal a szervezők az ERC promóterével közösen bejelentették, hogy 2019-ben Nyíregyháza ad otthont a Rallye Európa Bajnokság záró futamának. A Peugeot Kupa kedvéért visszatértek olyan legendák, mint Janika és Bútor Robi, hogy segítsék a fiatalokat és népszerűsítsék a kategóriát. Aztán a pénteki városi prológot követően szombaton az egyébként sem egyszerű pályák mellett még a köd is megnehezítette a versenyzők dolgát. A napi utolsó szakaszt ezért kénytelenek voltak törölni a rendezők, és ne legyen kérdéses, jó döntést hoztak azzal, hogy a disznókői szakaszt kivették a programból. Addigra egyébként Hadikék magabiztos, 37,8 másodperces fórt építettek fel Turánékkal szemben. A miskolci duó ugyan lépéselőnybe került, de akkor még korántsem végezték el a munkát, hisz vasárnap még 8 szakasz és 89 gyorsasági kilométer hátra volt a szezonzáró futamból.

Megvan a magyar ralibajnok 1

Turán Frici pedig mindent egy lapra feltéve támadott, olyan minden mindegy alapon. A bajnokság listavezetője az utolsó szakaszig 12,3 másodpercet eltüntetett a hátrányából, azaz útban volt a második versenynap megnyerése felé, így az erdőbényei gyors volt hivatott dönteni a bajnoki cím sorsáról. Egy egész versenyévadnyi küzdelem után egyszerű volt a képlet, aki megnyeri a Power Stage-et, az lesz a bajnok. Az utolsó 11 kilométeren pedig Hadik Andris volt a gyorsabb, így övé lett a 2018-as abszolút bajnoki cím! A miskolci pilóta – Deák Attilával az oldalán – 2009 után másodszor ért fel az ORB csúcsára. Hadik egyébként keretbe foglalta az idei esztendőt, hisz diadalmaskodott a szezon első (Eger, Miskolc) és utolsó (Mecsek, Nyíregyháza) két futamán. A négy győzelem, illetve a versenynapok és a Power Stage-ek után járó extra pontok pedig elégnek bizonyultak ahhoz, hogy ha csak egy egységgel is, de a miskolci fordos maga mögé utasítsa Turánt a bajnokság végén.

Frici egyébként mindent kihozott a rendelkezésére álló lehetőségekből, az utolsó pillanatig ott lihegett Hadik nyakán, de ahogy a célban is elmondta, a riválisa most jobbnak bizonyult nála. A 44 esztendős pilóta egyébként elképesztően kiegyensúlyozott volt az egész szezonban, az ózdi futamot leszámítva minden versenyt a dobogón zárt, 1 győzelem, 4 második és egy 3. hely a mérlege, de az idei pontszámítási rendszer nem a legkiegyensúlyozottabban teljesítő versenyzőt jutalmazta. Azon, hogy ez a rendszer jó-e vagy sem – az első hét futamból az öt legjobb eredmény számít bele a pontvadászatba, míg a nyolcadik verseny nem mínuszolható és a hossza miatt másfélszeres szorzóval is rendelkezik, plusz ott vannak a már említett nap végi és Erő Gyorsasági pluszpontok is -, hosszasan el lehetne lamentálni, de az biztos, hogy két sportember végletekig kiélezett küzdelmét láthattuk, de csak az egyikük lehet bajnok, és a jelenlegi szabályrendszerben ezt a versenyzőt Hadik Andrásnak hívják.

Megvan a magyar ralibajnok 43Egy azonban bizonyos, hogy az ilyen nyílt sisakos csaták, illetve az, hogy 4-5 pilóta folyamatosan esélyes a futamgyőzelemre és jószerével csak a napi forma dönt, mindenképp csak jót tesz a hazai ralinak, hisz ez a parázs küzdelem a legutóbbi két futamon láthatóan sok szurkolót megmozgatott, akik nagy számban zarándokoltak el a Mecsekbe és a Zemplénbe. Azt pedig, hogy a fordos pilóták mennyire más dimenzióban autóztak a hétvégén, jól mutatja az a tény, hogy a szintén bajnokaspiráns és a zempléni futamon a harmadik pozíciót megszerző Vincze Ferenc több mint 3 és fél percet kapott az első két helyezettől.

Az ORC-ben futamgyőzelemmel ünnepelte a bajnoki címet a Gyarmati Ariel – Kocsis György – Mitsubishi Lancer trió. A siófoki páros 2016 után másodszor bizonyult a legjobbnak a lejárt homologizációjú autók mezőnyében. A 3. géposztályban tét nélküli örömautózást mutattak be a Nagy testvérek és idei ötödik sikerükkel búcsúztatták a számukra bajnoki címmel záruló esztendőt.

Megvan a magyar ralibajnok 44A Peugeot Kupában igazi túlélőversenyt láthattunk. A futamot toronymagasan vezető Csomós Miklós gyomorbántalmak miatt már nem tudott kimenni az utolsó körre, így László Martin Zsíros Gáborral az oldalán megszerezte első győzelmét az utánpótlás kategóriában. A bajnoki címet pedig egy zempléni második hellyel biztosította be a Jánosa Ákos – Rubóczki Attila kettős. Érdekesség, hogy a futam során mind Lászlóék, mind Jánosáék úgy kaptak defekteket, hogy kénytelenek voltak bent a pályákon megállni és kereket cserélni.

Ugyan a 208 Kupában indultak, de csak a 6. géposztályban értékelték a rutinos öreg rókákat. Csomós Mixi az összes peugeot-os között a leggyorsabb volt kieséséig, tőle pedig a szintén szemtelenül fiatal és jövőre az ERC Junior kategóriájában versenyző Klausz Kristóf vette át a stafétát. Mögötte Bútor Robi végzett a második helyen, akit az első nap fékproblémák hátráltattak. Komoly volt az adok-kapok Csomós, Klausz és Bútor között, de ahogy Robi elmondta, ez a verseny Csomósé volt, és az is látszik, hogy Mixi, illetve Klausz kiemelkednek a fiatalok mezőnyéből, míg ő nem akart felesleges kockázatot vállalni a 208 R2-vel, hisz az volt a feladata, hogy segítsen a fiataloknak, népszerűsítse a kategóriát és célba érjen. Bútor mellett Ifj. Tóth János is ott volt a nyíregyházi rajtnál, de szombaton, rögtön az első szakaszon kifordította egy farönkön a Peugeot jobb első kerekét. Janika másnap visszaállt a versenybe, de ismét csak egy szakasz jutott neki és Csökö Zoltánnak. A második alkalommal a Peugeot motorja kapitulált olajnyomás-problémák miatt.

Megvan a magyar ralibajnok 45A nyíregyházi Kossuth téren nemcsak a verseny, de az idei bajnokság is véget ért. A rendezők kitettek magukért, hisz a hosszú etapok ellenére egy kiváló rendezvényt hoztak tető alá, egy olyat, ahol méltán láthatják majd vendégül 2019-ben a Rallye Európa Bajnokság mezőnyét. A magyar szurkolók nevében pedig csak annyit mondhatunk, hogy soha rosszabb szezont, mint az idei, mert újra csata van a Magyar Bajnokságban, és reméljük, hogy jövőre ugyanilyen szoros és éles küzdelemnek lehetünk szemtanúi minden egyes futamon.

A Nyíregyháza Rallye végeredménye:

1. Hadik András – Deák Attila
Ford Fiesta R5
    1:48:38.4
2. Turán Frigyes – Bagaméri László
Ford Fiesta R5
    1:49:07.7
3. Vincze Ferenc – Igor Bacigál
Škoda Fabia R5
    1:52:11.7
4. Kazár Miklós – Tóth Zsolt
Škoda Fabia R5
    1:52:25.1
5. ifj. Érdi Tibor – Kovács Szabolcs
Škoda Fabia R5
    1:54:15.2
6. Trencsényi József – Verba Gábor
Škoda Fabia R5
    1:54:56.8
7. Német László – Szegő János
Škoda Fabia R5
    1:56:11.2
8. Lovász Pál – Kürti Tamás
Hyundai I20 R5
    1:56:48.5
9. Fogasy Gergely – Berendi Dávid
Škoda Fabia R5
    1:58:01.1
10. Gyarmati Ariel – Kocsis György
Mitsubishi Lancer EVO IX.
    1:58:16.8

Szöveg: Vörös Gergely:

Fotók: Szabó-Jilek Ádám